MERCEDES zawsze emanuje wygodą i wysoką jakością wykończenia samochodów. To auta nieprzeciętne. Vito Shuttle nie jest inny. Mocny silnik i osiem miejsc pozwala lokować ten pojazd wśród aut dyspozycyjnych.
Nowy, niezniszczalny, niezawodny, Mercedes-Benz Vito jest predystynowany do wszelkich trudnych zadań. Koncern poddał Vito gruntownej modyfikacji. Nowe silniki i skrzynie biegów ograniczają emisję spalin i zużycie paliwa, aż o około 15%, technologia BlueEFFICIENCY. A to przy jednoczesnym wzroście osiągów pojazdu. Stylistyka auta nawiązuje do innych modeli marki, najbardziej przypomina VIANO.
Trzy rzędy siedzeń, osiem foteli, moc miejsca w środku i pokaźny bagażnik. To mocny konkurent wśród podobnych samochodów. Nowa kolorystyka wnętrza, oraz nowe oświetlenie podkreślają wizualne doznania, oraz uczucie komfortu. Ciekawym rozwiązaniem jest posiadanie przez Vito tylko jednych, prawych odsuwanych drzwi. Z lewej strony są miejsca na napoje i kubki w bocznej ścianie nadwozia. Mimo jednych drzwi bardzo sprawnie pasażerowie mogą się dostać do trzeciego rzędu foteli. Duży wyświetlacz na środku deski rozdzielczej ułatwia pracę kierowcy, a liczne schowki i półki pozwalają schować wiele map i innych podręcznych rzeczy.
Dane techniczne;
Silnik – 3,0 V6 wysokoprężny 2987 cm 225 KM przy 3800 obr/min
Moment obrotowy 440 nM przy 1400 – 2800 obr/min
Zużycie paliwa 8,2 – 8,9 litra
Emisja CO2 221 g/km.
Skrzynia biegów – automatyczna 6-biegowa
Masa – 2237 kg
Prędkość maksymalna 201 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h 9,1 sek.
Sześciocylindrowa widlasta jednostka napędowa, unikalna w tym segmencie pojazdów jest nowoczesnym rozwiązaniem. Blok motoru z aluminium, kąt rozwarcia cylindrów 72 stopnie, zapewnia optymalną kulturę pracy, nieosiągalną dla innych diesli w tej klasie. Silnik ma cztery górne wałki rozrządu napędzane łańcuchem. Piezoelektryczne wtryskiwacze generują ciśnienie wtrysku 1600 barów. Do tego silnika przydał by się szósty bieg.
Mimo iż to wysokie auto, prowadzi się bardzo dobrze, niemal jak osobowy. Jest dość sztywno zawieszony, to dobrze, bo nie kładzie się na zakrętach, nie mamy wrażenia, że samochód podpiera się lusterkami. Oś przednia bazuje na niezależnym zawieszeniu kół z kolumnami Mc Phersona. Przeprojektowano detale. Zmienione zestrojenie osi zapewnia precyzyjniejsze reakcje na ruchy kierownicy, i tak już znakomite ze względu na nową, ulepszoną Charakterystykę przekładni kierowniczej. Również w zawieszeniu tylnym zachowano sprawdzoną konstrukcję z niezależnym zawieszeniem kół na wahaczach skośnych. Projektanci zastosowali jednak całkowicie nowe zestrojenie zawieszenia. Całkowicie nową konstrukcją jest belka skrętna, włącznie z elementami łożyskującymi. W efekcie auto prowadzi się precyzyjnie i bezpiecznie. Reakcje pojazdu są łatwe do przewidzenia. Dostępne jest także zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem tylnej osi, które jeszcze bardziej może zwiększyć komfort podróżowania.
W dodatku hamulce reagują bardzo szybko, a kierowca ma do dyspozycji zestaw układów wspomagających kierowcę i systemów bezpieczeństwa. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, system ograniczający poślizg kół napędzanych ASR, ABS, wraz z systemem wspomagania nagłego hamowania BAS. System wspomagania ruszania AAS i system wspomagający parkowanie i manewrowanie Parktronic wraz z kamerą cofania.
Bezpieczeństwo poprawiają reflektory biksenonowe i światła dzienne LED. Mamy też cały zestaw poduszek powietrznych i bardziej sztywną konstrukcję, niż w poprzednim modelu. Bezpieczeństwu sprzyja również dość wysoka pozycja pasażerów, jak w typowym aucie dostawczym.
Mercedes-Benz Vito 122 CDI to doskonałe auto na dalekie podróże, wyprawy, jako samochód dyspozycyjny dla firm. Auto-turystyka najchętniej by się nim wybrała w podróż dookoła świata.
Tekst i zdjęcia; Mirosław Wdzieczkowski i Małgorzata Wdzięczkowska