Paryż stał się miastem Golfa GTI. Przed czterema laty zadebiutowała tutaj szósta generacja tego bestsellera – jeszcze jako wersja studyjna. Podczas tegorocznego Mondial de l’Automobile w stolicy Francji po raz pierwszy – także jako model studyjny – Volkswagen prezentuje siódmego Golfa GTI.
Nowy Golf GTI będzie napędzany udoskonalonym silnikiem z rodziny EA888 – dwulitrową jednostką benzynową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 162 kW/220 KM. Po raz pierwszy w historii Golfa GTI oferowana będzie opcja zwiększenia mocy – pakiet Performance. W tej wersji moc maksymalna wyniesie 169 kW/230 KM. Oba warianty GTI są wyposażone seryjnie w system Start-Stop, spełniają obowiązującą dopiero od 2014 roku normę emisji spalin EU6 i z manualną, 6-biegową skrzynią biegów zużywają niewiele paliwa: wg normy DIN 6,0 l/100 km (CO2: 140 g/km).
Średnie zużycie nowego Golfa GTI zostało obniżone w porównaniu z poprzednikiem (155 kW/210 KM) o 1,3 litra, czyli o 18 procent. Jako opcja dostępna jest dla obu wariantów 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.
Poprzeczna blokada przedniej osi
Elektronicznie regulowana blokada poprawia bezpieczeństwo czynne i dynamikę, ponieważ prawie eliminuje podsterowność związaną z mocą, występującą w mocnych samochodach z napędem na przednią oś, zwiększa precyzję zachowania się podczas jazdy i ma stabilizujące działanie przy nadsterowności wynikającej ze zmian obciążenia.
Progresywny układ kierowniczy
W nowym Golfie GTI swoją premierę ma nowy progresywny układ kierowniczy. Jest on elementem wyposażenia seryjnego każdego Golfa GTI. Dzięki temu układowi kierowca nie musi wykonywać wielu obrotów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu. Brzmi prosto, ale jest to rewolucyjne rozwiązanie. Tradycyjne układy kierownicze pracują ze stałym stosunkiem przełożenia. Natomiast nowy układ Golfa GTI ma progresywny stosunek przełożenia, który przy manewrowaniu i parkowaniu znacznie ogranicza ilość obrotów kierownicy, a na krętych drogach i przy skręcaniu w boczną drogę kierowca odczuje dodatkową dynamikę dzięki bardziej bezpośredniemu przełożeniu.
Nadwozie – wyposażenie i stylistyka
Symbole GTI. Jak wszystkie sześć Golfów GTI wcześniej, także zaprezentowana w Paryżu siódma generacja różni się od innych modeli tej serii licznymi dodatkowymi elementami wyposażenia oraz klasycznymi symbolami GTI. Na zewnątrz należą do nich czerwone zaciski hamulców, typowa dla GTI struktura osłony wlotów powietrza w formie plastra miodu, przyciemniane tylne światła diodowe z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej oraz chromowane końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony o średnicy 80 mm. Charakterystyczne od czasów pierwszego Golfa GTI są także seryjne kolory: czerwony Tornado i czarny oraz opcjonalny biały lakier Pure White. Volkswagen zmodernizował klasyczne felgi GTI Denver, Detroit i Glendale – cechy stylistyczne tych kół zostały przejęte do nowych, szlifowanych na połysk 17-calowych obręczy ze stopu metali lekkich Brooklyn. Optycznie sprawiają one wrażenie lżejszych i faktycznie są lżejsze. Na obręczach nałożone są opony 225/45. Jako opcja dostępne są dla GTI 18-calowe koła.
Wnętrze – wyposażenie i wygląd
Obok licznych seryjnych elementów, takich jak klimatyzacja, system rozpoznający zmęczenie kierowcy oraz radio Composition Touch (m.in. z portem kart SD i złączem AUX-IN) wnętrze zdobią elementy typowe dla GTI, na przykład specjalna sportowa kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Przypomina ona piłeczkę golfową i jest ukłonem w stronę pierwszego GTI, tak jak nowa skórzana kierownica.
Kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, trzema metalowymi ramionami i czarnymi, błyszczącymi aplikacjami sprawia wrażenie lekkiej, doskonale leży w dłoniach i posiada seryjne przyciski do obsługi różnych systemów samochodowych, a na środku – w przeciwieństwie do kierownic w innych Golfach – okrągły przycisk klaksonu, podobny do klaksonu w pierwszym GTI.
Uwagę zwraca komputer pokładowy w GTI z kolorowym wyświetlaczem i charakterystyczną grafiką wskaźników. Ich podobieństwo do wysokiej klasy chronografów nie jest przypadkowe. Specyficzny wygląd wnętrza GTI uzupełnia czerwone oświetlenie, specjalne listwy dekoracyjne i osłony (w przednich drzwiach z oświetleniem), pedały i podpórka pod lewą nogę ze szczotkowanej stali nierdzewnej oraz listwy na przednich progach z aplikacjami ze stali nierdzewnej i z wbudowanym oświetleniem.