Stało się! Po niezwykle udanej premierze modelu SKODA Rapid oczekiwaliśmy premiery trzeciej serii najbardziej popularnego modelu marki – Octavia. Lecz to, co pokazali bracia Czesi przeszło oczekiwania. Nowa Octavia oferuje tak wiele, że jeszcze niedawno tylko auta klasy wyższej były tak wyposażone.
Octavia trzeciej generacji różni się od drugiej generacji praktycznie wszystkim, chociaż bryła auta jest podobna. Z przodu jest znane, ale węższe wytłoczenie na masce z nowym logo. Z boku przetłoczenia na dole i na linii świateł biegnące przez całą długość auta. Z tyłu podobnie jak w modelu rapid mamy charakterystyczne złamanie przy tablicy rejestracyjnej nawiązujące do czeskiego kryształu. Tylne światła świecą w kształcie litery C. Ogólnie auto stało się optycznie niższe i lżejsze.
Największą atrakcją auta jest to, iż waga auta w każdej wersji wynosi poniżej 1300 kg. Samochód jest lżejszy od poprzednika do 107 kg. W wersji podstawowej waży tylko 1170 kg. Bagażnik o ogromnej w tej klasie pojemności 590 litrów. Po złożeniu kanapy aż 1580 litrów. Auto nieco urosło. Długość auta wzrosła o 9 cm, a rozstaw osi o 10 cm.
Konstrukcja pojazdu jest modułowa według strategii MQB. Od spodu pojazdu można auto doposażyć w zestaw osłon na bezdroża, ale także podwyższyć zawieszenie o 15 mm. W wersji asfaltowej można natomiast obniżyć zawieszenie. W zawieszeniu tylnym powrócono do tańszego rozwiązania z belką skrętną, poza autem z najmocniejszym silnikiem, oraz wersjami z napędem na cztery koła.
Silniki benzynowe:
1,2 TSI 85 KM przy 4300-5300 obr/min. Moment obrotowy 160 Nm przy 1500-3500 obr/min. Zużycie paliwa: miasto – 6,5 l poza miastem 4,4 l. 1,2 TSI 105 KM przy 4500-5500 obr/min. Moment obrotowy 175 Nm przy 1550-4100 obr/min. Zużycie paliwa: miasto 5,9 l, poza miastem 4,4 l. 1,4 TSI 140 KM przy 4500-6000obr/min. Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr/min. Zużycie paliwa: miasto 6,5 l poza miastem 4,6 l. 1,8 TSI 180 KM przy 5100-6200 obr/min. Moment obrotowy 250 Nm przy 1250-5000 obr/min. Zużycie paliwa: miasto 7,8 l poza miastem 5,1 l.
Wysokoprężne
1,6 TDI 105 KM przy 3000-4000 obr/min. Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-2750 obr/min. Zużycie paliwa: miasto 4,6 l poza miastem 3,3 l. 2,0 TDI 150 KM przy 3500-4000 obr/min. Moment obrotowy 320 Nm przy 1750-3000 obr/min.
Wszystkie silniki to zupełnie nowe konstrukcje. Powrócono do napędu rozrządu paskiem zębatym. Kolektory wydechowe są zintegrowane z głowicą. To pozwala na szybsze rozgrzanie silnika.
Nowa Octavia ma niezwykle bogate wyposażenie. Posiada funkcję start/stop, automatycznej zmiany świateł, elektrycznie podgrzewaną przednią szybę. Możemy też mieć ekran zbliżeniowy do nawigacji. Klient może wybrać 9 rodzajów felg od 15 do 18 cali, oraz aż 12 różnych kolorów nadwozia. Lista wyposażenia jest tak długa, że lepiej udać się po więcej informacji na www.skoda-auto.pl
Wrażenia z jazdy naprawdę przednie. Doskonale trzyma się drogi zarówno na dość nierównej drodze, jak i na zakrętach. Daje dużą przyjemność z jazdy. Przy cenach od 59500 jest jeszcze przyjemniej. Ale uwaga! Przy zamówieniu auta kompletnie wyposażonego w absolutnie wszystkie udogodnienia możemy wydać nawet ponad 132000 zł. Wszystko wskazuje iż Skoda Octavia nadal będzie królem aut dyspozycyjnych i flotowych, Ale już nie samochodem handlowców, lecz ich przełożonych wyższego szczebla. A testy porównawcze wypadły tak dobrze dla czeskiej marki, iż otoczmy anatemą wyczyny konkurencji.
Szkoda tylko że świat idzie ku małym silnikom z turbo. Pytanie jak z wytrzymałością tego po 200 czy 300 tys km. Dalej będą tak bezawaryjne jak niewysilone 1.6 75KM ?
A Octavia z 1.8T to juz wydatek rzedu 80k PLN…. sporo.
Silnik 1.6TDI niestety paliwożerny, Mam taki w Fabii i…. spalanie śrendie okolo 6,3 – 6.4 . W ogóle bez porównania do legendarnego 1.9 TDI, nawet w tych nowszych wrersjach po 105 czy 115 KM.
Ale zgadzam się, że auto oferuje bardzo dużo. Jako auto z drugiewj ręki, będzie to fajna propozycja za kilka lat.
Tylu błędów w jednym tekście jeszcze chyba nie widziałem. I nie mówię tylko o ortograficznych !