Nowe modele samochodów MAZDA przyciągają wzrok. Mazda 6 ze zmienionym przodem wygląda wręcz intrygująco. W wersji kombi stała się niekwestionowanym liderem w swojej klasie. Porównywano to auto pod wieloma względami z wieloma zacnymi konkurentami i wyszła z tego zwycięsko. Zadziorny przód przykuwa uwagę na pierwszy rzut oka. Linie nadwozia są intrygujące, niby proste, a zaokrąglone. To nadaje pojazdowi elegancji.
Wiemy, iż Mazda to auta nie do zdarcia, dobrze trzymające się drogi, o sztywnych zawieszeniach. Firma do wszystkich aut wprowadza technologię Skyactiv, oraz auta o coraz mniejszej masie, przez co o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Konkurencja ma dużą nadwagę. Porównaliśmy masę Mazdy 6 i auta Fiat 500L. Nastąpiła wielka konsternacja! Mazda 1340 kg, a Fiat 1357 kg przy małym silniku 1250 cm.
Mazda RX8 nadal jest dostępny z silnikiem Wankla, niestety mającym dość duże zapotrzebowanie na paliwo. W latach 90-tych firma wystawiła auto z takim napędem w słynnym wyścigu długodystansowym 24 Godziny Le Mans – i wygrała go modelem 787 B w roku 1991. To pierwsze zwycięstwo japońskiego producenta w tym legendarnym wyścigu i jedyne auta z silnikiem rotacyjnym. Bardzo lekki (poniżej tony) roadster MX5 jest tak popularny na świecie, iż został sprzedany w ponad milionie egzemplarzy.
Obecnie filozofią marki jest, by każde następne auto było lżejsze od poprzednika, a to zmniejsza zużycie paliwa. Mazda w roku 2007 przedstawiła plan zmniejszenia zużycia paliwa w swoich pojazdach do 2015 r. o 30%, czyli „zrównoważony Zoom-Zoom”, więc jest o co walczyć. Dlatego wprowadza się też filozofię Skyactiv. Do tego dwa lata później wprowadzono układ Mazda i-stop, jedyny na świecie system, w którym powtórne uruchomienie silnika ułatwia odpowiednie ustawienie tłoków podczas wyłączania motoru, by start odbywał się przy jak najmniejszym obciążeniu rozrusznika i był jak najszybszy. Rzeczywiście w testowanym modelu 6 działa bez zarzutu i nie przeszkadza pod światłami, czego nie można powiedzieć o innych konkurencyjnych pojazdach, gdzie ten rozruch trwa niekiedy za długo.
Najnowsza Mazda 6 została wyposażona w pełen zestaw technologii Skyactiv. Opracowano je w celu zwiększenia sprawności i osiągów najnowszej generacji modeli Mazdy. Jednocześnie rozwiązania te w znaczny sposób podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy. Do głównych założeń tej technologii należy wprowadzenie innowacji w kwestii poprawy spalania wewnętrznego, oraz lekkości konstrukcji. Zastosowano bardzo wysoki stopień sprężania i wtrysk bezpośredni benzyny. Dzięki temu silnik charakteryzuje się doskonałą sprawnością, dużą mocą 165 KM i momentem obrotowym. Automatyczna skrzynia biegów, 6-biegowa zapewnia całkiem nieduże zużycie paliwa. Jednak działa dość powoli i nie zapewnia bardzo dużego przyspieszenia. Ale za todelikatnie zmienia biegi. Co innego 6-biegowa skrzynia mechaniczna. Ta daje doskonałe wrażenia z jazdy, jest jeszcze bardziej ekonomiczna i jest dobrze zestopniowana.
Pod względem urody, (szczególnie w kolorze czerwonym) szóstkę można porównać jedynie z pięknym koreańskim KIA Optima. Zmieniony przód szóstki współgra z podobnymi w innych modelach marki. Celem konstruktorów było stworzenie konstrukcji mocnej i bezpiecznej, a jednocześnie niezwykle lekkiej. W efekcie powstało Skyactiv-Body, w którym masę zredukowano aż o 8%. Zastosowano nowe technologie produkcji i szeroko zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Zaprojektowano specjalne strefy zgniotu. Z przodu pod maską między przednią atrapą i silnikiem jest bardzo dużo miejsca, a z tyłu silnika do przedniej przegrody jest wręcz wielki rów, większy niż we wszystkich Volvo. Przy mocnym uderzeniu przodem jest o wiele bezpieczniej, niż w aucie, gdzie pod maskę nie włożymy nawet dłoni. Układ kierowniczy również działa bardzo dobrze, ma w sobie pewien opór, co powoduje, iż czujemy precyzję jego działania.
Zawieszenie zaprojektowano tak, by miało dużą sztywność i lekkość konstrukcji. Jest ustawione tak, iż auto prowadzi się bardzo dobrze zarówno po prostej przy wysokich prędkościach, jak i na zakrętach. Doskonale też wybiera wszelkie nierówności. Mazda 6 oferuje bardzo dobry komfort podróżowania.
Kompozycja kabiny nawiązuje do modelu CX5. Bardzo dobra jakość wykończenia wnętrza i wysoka ergonomia to najważniejsze cechy. Wnętrze jest wykończone miękkimi i przyjemnymi w dotyku materiałami. Kierownica wyprofilowana bardzo dobrze i obszyta skórą. Na pochwałę zasługują boczki drzwi i górne partie deski rozdzielczej. Wygodne fotele zamontowano dość nisko, co daje poczucie sportowej pozycji za kierownicą. Zegary bardzo estetycznie zaprojektowane, bardzo czytelne, a przełączniki umieszczone intuicyjnie. Linie projektu deski rozdzielczej nawiązują do linii nadwozia i są poprowadzone bardzo subtelnie. Tunel środkowy z pokrętłem sterowania komputerem wygląda niczym jak u najlepszych wytwórców niemieckich. Z tyłu mamy bardzo dużo miejsca, a kanapa również dobrze wyprofilowana. Bagażnik zabezpieczy potrzeby nawet dużej rodziny. Duży i pakowny, a po złożeniu tylnej kanapy wręcz przepastny.
Niekiedy, raz na jakiś czas niemal każdej marce trafia się auto przełomowe. Takie, które jest w stanie nie tylko pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki, lecz również znacznie zwiększyć sprzedaż. MAZDA miała już takie samochody, a nowa szóstka jest kolejnym z nich. Poprzednik był całkiem dobrym autem, a nowe auto wyprzedza go o niebo. Wszak to technologia Skyactiv.