Z pełnym zestawem technologii SKYACTIV, dobranych do emocjonującej stylizacji „KODO – Dusza Ruchu”, najnowsza generacja bestsellera Mazdy ma zamiar przewyższyć wszelkie oczekiwania Klientów.
Mazda3 zapowiada debiut nowego stylu wnętrz Mazdy, który dzieli kabinę na dwie kontrastujące strefy: ergonomiczne miejsce kierowcy oraz komfortową przestrzeń dla pasażerów, oddzielne, ale zarazem połączone przez asymetryczną centralną konsolę. Zaprojektowana z myślą o pasażerach, kabina nowej Mazdy3 wyróżnia się imponującym zestawem układów informacyjnych, rozrywkowych i komunikacji, zaprojektowanych dla wygodnego i przede wszystkim bezpiecznego użytkowania.
Nowa Mazda3 jest dostępna w Polsce z gamą zaawansowanych zespołów napędowych SKYACTIV, obejmującą wolnossące silniki benzynowe, w połączeniu z automatycznymi lub ręcznie sterowanymi skrzyniami biegów. Wszystkie mają lekką konstrukcję SKYACTIV oraz w standardzie i-stop, zaawansowany układ start-stop Mazdy. SKYACTIV-G jest także dostępny z i-ELOOP, zaawansowanym układem odzysku energii hamowania. Zaadaptowane do wymagań segmentu, podwozie SKYACTIV-Chassis i nadwozie SKYACTIV-Body tworzą unikalne połączenie, dzięki któremu aerodynamika, bezpieczeństwo, wytłumienie drgań i hałasu w nowej Maździe3 są lepsze niż kiedykolwiek. Rezultat: doskonałe, liniowe prowadzenie i precyzja kierowania razem z podwyższonym komfortem jazdy, zaskakująco cichym wnętrzem i mniejszym zużyciem paliwa.
W nowej Maździe3 połączono zestaw zaawansowanych technologii bezpieczeństwa z jej innowacyjną koncepcją biernej ochrony pasażerów i pieszych. Jak w poprzednich modelach SKYACTIV, Mazda spodziewa się najwyższych not dla swojego nowego modelu w testach EuroNCAP i innych organizacji oceniających bezpieczeństwo.
Dane techniczne
Mazda3 dane techniczne (na rynki europejskie, poza Rosją).
Wymiary (dane wstępne).
|
|
Sedan |
Hatchback |
Typ/rodzaj nadwozia |
Samonośne |
Samonośne |
|
Liczba drzwi |
4 |
4 + drzwi bagażnika |
|
Liczba miejsc |
5 |
5 |
|
Współczynnik oporu powietrza Cx* |
Cx |
0.258 |
0.275* |
Pole przekroju poprzecznego, m2 |
m2 |
2.258 |
2.258 |
Zewnętrzne |
|||
Długość całkowita z/bez wspornika tablicy rejestracyjnej |
mm |
4,585 / 4,580 |
4,465 / 4,460 |
Szerokość całkowita |
mm |
1,795 |
1,795 |
Szerokość całkowita (z lusterkami) |
mm |
2,053 |
2,053 |
Wysokość całkowita bez anteny, z obciążeniem |
mm |
1,450 |
1,450 |
Rozstawi osi |
mm |
2,700 |
2,700 |
Zwis przedni z /bez wspornika tablicy rej. |
mm |
930 / 925 |
930/ 925 |
Zwis tylny |
mm |
955 |
835 |
Rozstaw kół przednich |
mm |
1,555 |
1,555 |
Rozstaw kół tylnych |
mm |
1,560 |
1,560 |
Prześwit między osiami (z obciążeniem) |
mm |
155 |
155 |
Wewnętrzne |
|||
Wysokość nad fotelami przód |
mm |
981 |
981 |
Wysokość nad siedzeniami tylnymi |
mm |
955 |
955 |
Szerokość na wysokości ramion z przodu |
mm |
1,452 |
1,452 |
Szerokość na wysokości ramion z tyłu |
mm |
1,382 |
1,382 |
Szerokość na wysokości bioder z przodu |
mm |
1,411 |
1,411 |
Szerokość na wysokości bioder z tyłu |
mm |
1,360 |
1,360 |
Miejsce na nogi z przodu |
mm |
1,073 |
1,073 |
Miejsce na nogi z tyłu |
mm |
909 |
909 |
Miejsce na kolana z tyłu |
mm |
16 |
16 |
Bagażnik |
|||
Pojemność do półki z siedzeniami rozłożonymi (VDA)** |
l |
408 |
348 |
Pojemność do sufitu z siedzeniami złożonymi (VDA)**, |
l |
– |
1,250 |
Wysokość do półki bagażnika** |
mm |
501 |
500 |
Długość na podłodze do 2. rzędu siedzeń |
mm |
1,019 |
885 |
Długość na podłodze do 1. rzędu siedzeń
|
mm |
1,754 |
1,612 |
Szerokość między wnękami kół tylnych |
mm |
1,022 |
1,022 |
Szerokość na podłodze |
mm |
1,319 |
1,261 |
Wysokość krawędzi załadunku od nawierzchni |
mm |
706 |
701 |
Szerokość/wysokość otworu bagażnika |
mm |
860 / – |
1,020 / 785** |
* Z aktywną żaluzją chłodnicy
** Z zestawem naprawczym kół, ze schowkiem podpodłogowym
Silniki benzynowe (dane wstępne)
SKYACTIV-G 1.5 |
SKYACTIV-G 2.0, 120 KM
|
SKYACTIV-G 2.0 |
||
Silniki |
||||
Typ silnika |
|
R4 DOHC 16-zaw. |
R4 DOHC 16-zaw. |
R4 DOHC 16-zaw. |
Pojemność skok. |
cm3 |
1496 |
1998 |
1998 |
Średn. cyl.x skok tłoka |
mm |
74,5×85,8 |
83,5×91,2 |
83,5×91,2 |
Napęd rozrządu |
|
Łańcuchowy |
Łańcuchowy |
Łańcuchowy |
Układ wtrysku paliwa |
|
Wtrysk bezpośredni |
Wtrysk bezpośredni |
Wtrysk bezpośredni |
Stopień sprężania |
|
14.0:1 |
14.0:1 |
14.0:1 |
Układ oczyszczania spalin |
|
Katalizator potrójnego działania |
Katalizator potrójnego działania |
Katalizator potrójnego działania |
Moc maks. |
kW(KM)/obr./min |
74 (100)/6000 |
88 (120)/6000 |
121 (165)/6000 |
Maks. moment |
Nm/obr./min |
150/4000 |
210/4000 |
210/4000 |
Paliwo |
|
95 RON |
95 RON |
95 RON |
Pojemność zbiorn. paliwa |
l |
51 |
51 |
51 |
Pojemność miski olejowej |
l |
3,9 |
4 |
4 |
Akumulator |
|
Q-85 |
Q-85 |
Q-85 |
Skrzynia biegów |
|
6-bieg. man |
6-bieg. man./aut. |
6-bieg man./aut. |
Hatchback – osiągi i masy (dane wstępne)
SKYACTIV-G 1.5 |
SKYACTIV-G 2.0 |
SKYACTIV-G 2.0 z i-ELOOP |
|||
Skrzynia biegów |
6-bieg. man. |
6-bieg. man. |
6-bieg. aut. |
6-bieg. man. |
|
Osiągi |
|||||
Prędkość maks. |
km/h |
182 |
195 |
194 |
210 |
Przyspieszenie |
s |
10,8 |
8,9 |
10,4 |
8,2 |
Zużycie paliwa |
|||||
Miejskie |
L/100 km |
6,5 |
6,5 |
7,0 |
7,5 |
Pozamiejskie |
L/100 km |
4,3 |
4,3 |
4,8 |
4,8 |
Średnie |
L/100 km |
5,1 |
5,1 |
5,6 |
5,8 |
Emisja CO2 (średnia) |
g/km |
119 |
119 |
129 |
135 |
Norma emisyjna |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 5 |
|
Masa i ładowność |
|||||
Min. masa własna (bez kierowcy) |
kg |
1190 |
1205 |
1240 |
1220 |
Min. masa własna ** |
kg |
1265 |
1280 |
1315 |
1295 |
Maks. masa dopuszczalna |
kg |
1800 |
1815 |
1835 |
1815 |
Maks. ładowność |
kg |
610 |
610 |
595 |
595 |
Dop. obc. osi przedniej |
kg |
930 |
960 |
980 |
960 |
Dop. obc. osi tylnej |
kg |
945 |
930 |
930 |
930 |
Dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca |
kg |
600 |
600 |
600 |
600 |
Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej (pochyłość 12%) |
kg |
950 |
1300 |
1300 |
1300 |
Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej (pochyłość 8%) |
kg |
1500 |
1600 |
1600 |
1600 |
Dop. obc. dachu |
kg |
75 |
75 |
75 |
75 |
* W warunkach testowych Mazdy
** Z kierowcą 75 kg
Nie miałem jeszcze okazji przejechać się nową 3-ką, ale patrząc na wyniki testów i opinie chętnie bym to zrobił. Technologie Skyactiv wydają się dosyć sensowne i myślę, że niskie spalanie może przyciągnąć sporo kierowców zainteresowanych tanimi w utrzymaniu kompaktami. Podobno pracują już też nad nową Mazdą 2, to też może być całkiem mocny zawodnik w segmencie B.