Lubię jazz, bo w jazzie jest siła, jest moc, są uczucia. Mówimy o muzyce – rzecz jasna. Być może podobnie myśleli specjaliści od marketingu w firmie HONDA, którzy właśnie taką nazwę dali miejskiemu modelowi tej marki. Czas na jego kolejną odsłonę.
Kiedyś Honda HR-V miała być rewolucyjnym podejściem do jakże nowego wtedy segmentu SUV. Trzydrzwiowe podwyższone nadwozie miało tyluż zwolenników, co przeciwników. Wspomniani specjaliści od marketingu postanowili powtórzyć eksperyment i wprowadzają na rynek HR-V-a drugiej generacji.
W piękny wczesnojesienny dzień w podwarszawskim hotelu Brant korzystając z zaproszenia firmy Honda Motor Europe mieliśmy okazję wraz z innymi dziennikarzami poznać nowe modele Hondy – Jazz i HR-V. Już przed wejściem do hotelu różnokolorowe Hondy radośnie zapraszały by im się przyjrzeć. Miejskie auto jest już na pierwszy rzut oka większe od poprzednika o tej samej nazwie.
The Power of Dreams
Jazz – pierwsza generacja od 2001 r sprzedała się w ilości 5,5 mln szt. Obecnie segment B na naszym rynku nieco się zmniejsza. Klienci zdecydowanie wolą silniki benzynowe – aż 98 %. Jazz ma stanowić alternatywę dla aut segmentu MPV.
Trzecia generacja Jazz ma być funkcjonalna i niezawodna. W relatywnie małym nadwoziu udało się uzyskać maksymalnie dużo miejsca. Stylizacja – jednobryłowa aerodynamiczna i futurystyczna karoseria. Także futurystyczne jest wnętrze. Rozstaw osi 2530 mm – plus 30 mm. Znacznie więcej miejsca w środku. Honda Jazz jest liderem segmentu pod względem miejsca we wnętrzu. Siedzenia tylne mają możliwość uniesienia siedziska, by zyskać dodatkową przestrzeń bagażową. W bagażniku tego auta udało umieścić się quada! To w pełni obrazuje jego możliwości.
Silnik 1,3 DOHC i-VTEC z wysokim stopniem sprężania. 102 KM przy 6000 ob/min i 123Nm przy 5000 obr/min. Można wybrać przekładnię manualną i CVT – z tą drugą mniej pali!
Z przodu kolumny Mc Phersona, z tyłu belka skrętna w zawieszeniu. Auto ma system wspomagania kierowalności. Ma też system ostrzegania przed kolizją, zmiany pasa ruchu i wspomagania nagłego hamowania.
HR-V – Rynek SUV-ów zdecydowanie klienci są zorientowani na auta z napędem na jedną oś i silnik benzynowy. Trzy wersje wyposażenia. Comfort, Elegance i Executive.
Historia tego modelu rozpoczęła się w 1999 roku. Honda wraca do swojego segmentu. To model ogólnoświatowy. To typowy Crossover. Dynamiczny wygląd – crossover gwarantujący doznania jak w coupe. Muskularny wygląd i szeroki rozstaw kół. Jest wyższy i krótszy od Hondy CivicTourer. Wnętrze bardzo atrakcyjne z wysoko przebiegającą konsolą środkową z fortepianową czernią materiałów. Auto ma nawigację Garmin z pięcioletnią bezpłatną aktualizacją. Ma bardzo duży bagażnik.
Silnik wysokoprężny1,6 i DTEC 120 KM i 300Nm.
Benzynowy 1,5 I-VTEC 130 KM i 155Nm. Mogą współpracować ze skrzynią biegów manualną i CVT.
Systemy bezpieczeństwa są takie same jak w przypadku modelu Jazz. Firma nie planuje na naszym rynku wprowadzenia napędu na cztery koła. HRV na naszym rynku będzie pochodzić z najnowocześniejszej fabryki w Meksyku.
Firma poinformowała, iż popyt na ten model w całej Europie jest tak duży jakiego nikt nie przewidział. Głównie w Europie zachodniej popyt jest na auta z motorem diesla z napędem na jedną oś.
Pierwsza jazda
Cóż – nic zaskakującego! Podobnie jak w wielu nowych ostatnio wchodzących na rynek i testowanych autach jakość jazdy i prowadzenia jest zadziwiająco dobra. Jazz to duży pozytywny skok. Doskonałe prowadzenie, jadąc w aucie się nie męczymy. Tym bardziej, iż auto jest bardzo ciche.
W HR-V jest podobnie. Doskonałe wrażenia.
Honda jest w ofensywie, w najbliższym czasie planuje następne premiery Type R i NSX – co nas bardzo cieszy, bo to modele kultowe.
Nowa HONDA Jazz to małe, dynamiczne, zwinne auto, które pomieści wyjątkowo dużo. Honda HR-V to połączenie nowoczesnych technologii, niezwykłego designu i praktyczności. Nadaje się do wielkiej turystyki motoryzacyjnej. Od razu widać, iż to auta, którym wróżymy duży rynkowy sukces.
Tekst, filmy i zdjęcia; Grzegorz Traczewski i Mirosław Wdzięczkowski