Przejechać się samochodem zjawiskowym – marzenie każdego, Większości na myśli przychodzi od razu Koennigsegg, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin i inne „potwory”. Ale by było to kompaktowe auto – świat się kończy. Tylko dwie marki – obie z Iatalii mogą tego dokonać – ALFA ROMEO i LANCIA. Włoskie mistrzostwo designu, szyk i elegancję doceniono na całej planecie. To spod ręki tamtejszych mistrzów wyszły najpiękniejsze buty i samochody i trzeba zaznaczyć, iż testowana Lancia Ypsilon S jest jednym z nich.

Zasłużona dla historii motoryzacji marka swą sławę zawdzięcza dokonaniom sportowym. Żadna inna firma nie zdobyła więcej razy – 11 – mistrzostwa świata producentów w rajdach samochodowych. Słynna DELTA, czy model Stratos lub 037 były niedoścignione na odcinkach specjalnych rajdów całego świata.
20160328_131024
Firma zwykła nazywać swe modele literami greckiego alfabetu, lecz nie zabraknie im liter, gdyż wprowadza wzorem wielu producentów następców, modele o tej samej nazwie. Y, tu w wersji S jest jednym z takich przykładów.

Linie nadwozia jak zwykle u Lancii bardzo eleganckie. Przód i bok nadwozia nawiązują do DELTY i bardzo dobrze, gdyż pojazd jest piękny i zwraca uwagę przechodniów na światłach. Z boku mamy dwa przetłoczenia nadwozia i wysoko biegnącą do góry linię okien bocznych w drzwiach drugiego rzędu pasażerów. Tył obły również do nudnych nie należy. Niemal ukryte klamki drzwi drugiego rzędu siedzeń to jakby firmowy znak firmowy marki. Bagażnik 217 litrów zaiste do ogromnych nie należy. Wymaga nieco cierpliwości przy wkładaniu większych przedmiotów.

Wersja MOMODESIGN wygląda bardzo atrakcyjnie. Ma dwutonową kolorystykę. Począwszy od wyrafinowanej czerni elementów nadwozia, po gamę kolorów z przewagą zdecydowanych odcieni, aż po sportowy tylny zderzak z chromowanymi wstawkami. Umiejętnie połączono wyrafinowaną, sportową stylistykę Lancii z modernistycznym sportowym duchem MOMODESIGN. Auto samo w sobie jest eleganckie i przyciągające uwagę, a w tej wersji na drodze każdy się za nim obejrzy.
Lancia Delta także występuje w tej wersji.
20160328_125952
Przyspieszenie do setki w 12 sekund postrzegamy jako dobre, podobnie jak prędkość maksymalną 176 km/h. Silnik 1,250 cm 90 KM to doskonały standardowy produkt firmy. FIAT 500 z tym samym silnikiem spisywał się również bardzo dobrze. Jednostka ma system Start/Stop – wyjątkowo dobrze działający – nie męczący kierowcy. Jednostka napędowa pracuje cicho i nie ma dużego zapotrzebowania na paliwo. 3,0 – 4,5 litra to wszystko czym się zadowala. Lecz, szczególnie na autostradzie przydałby się jeszcze szósty bieg.
Co więcej prowadzenie auta jest nienaganne. Nie ma żadnych sensacji ani na zakrętach, ani na wybojach.

Bardzo eleganckie auto, zachwycić może każdego. Luksusowe wyposażenie i oszczędny silnik. LANCIA YPSILON S przyciąga wzrok i uwagę każdego. To samochód, dla tych, którzy pragną wyróżnić się w tłumie takich samych, niemal podobnych, zunifikowanych produktów. Auto-turystyka bardzo go polubiła.


Tekst, zdjęcia i filmy; Mirosłąw Wdzięczkowski