W sobotę (10 listopada) legionowski rynek zamarł na kilka minut. Wszystko za sprawą akcji Mannequin Challenge „Porusz z nami Wojtka Kowalczyka”, zorganizowanej przez grupę filmową adHD, o której zrobiło się głośno także w mediach ogólnopolskich.
Pomimo niesprzyjającej pogody – ulewnego deszczu i przenikliwego zimna – na legionowskim rynku o godzinie 13.00 zgromadziła się pokaźna grupa osób, która postanowiła w wyjątkowy sposób wesprzeć Wojtka Kowalczyka w jego walce z chorobą. Mannequin Challenge to trend, który w błyskawicznym tempie pochłonął cały internetowy świat. Zasada tej zabawy jest bardzo prosta. Uczestnicy zastygają w ruchu, ktoś nagrywa krótki filmik, który udostępniany jest do sieci z podpisem Mannequin Challenge – i gotowe. Wyzwanie pokochały nawet największe gwiazdy – Adele, Paul McCartney, a nawet Hillary Clinton czy Michelle Obama.
Zgodnie z zasadami zabawy wszyscy zgromadzeni na legionowskim rynku przez kilka minut pozostali w jednej pozycji. Chory na rdzeniowy zanik mięśni (SMA) Wojtek Kowalczyk, który był pomysłodawcą sobotniego wydarzenia, chciał zwrócić uwagę na to, że chorzy na SMA tak naprawdę pozostają w bezruchu przez całe swoje życie. – Wystarczy tylko kilka minut postać w bezruchu, a cała Polska o nas usłyszy. Pomoże to nie tylko mnie, ale wszystkim dzieciom ze SMA w dostępie do leku w Polsce, który dosłownie nas poruszy – przekonywał Wojtek Kowalczyk. Wojtek chciał, aby o problemie chorych dowiedział się cały kraj, i tak też się stało. Reportaż z wydarzenia ukazał się w TVP i Telewizji Republika. Akcję zorganizowała Grupa filmowa adHD we współpracy ze Stowarzyszeniem InQbator i organizacją Młody Lider.
Katarzyna Gębal