Cztery lata temu powiat rozpoczął starania o przywrócenie kolei do Zegrza. Chodziło tu przede wszystkim zrewitalizowanie czterokilometrowego odcinka linii kolejowej między Wieliszewem a Zegrzem Południowym. Dziś można powiedzieć, że prace nad rozpoczęciem tej inwestycji, której głównym inwestorem jest PKP PLK są mocno zaawansowane.
O tym na jakim są etapie, podczas lipcowej sesji rady powiatu mówił Michał Stalmach, kierownik zespołu ds. pozyskiwania funduszy zewnętrznych i polityki rozwoju w starostwie powiatowym w Legionowie. – W tym momencie powstaje studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa do całego przedsięwzięcia, która jest załącznikiem do wniosku o dofinansowanie. PKP PLK ma go złożyć w pierwszym kwartale 2019 roku. To są projekty pozakonkursowe i w związku z tym mają zagwarantowane dofinansowanie. Mimo to wszystkie wymogi formalne związane z wnioskiem o dofinansowanie wraz ze wszystkimi załącznikami należy złożyć i uzupełnić – mówił Michał Stalmach.
Cała inwestycja ma kosztować 35 milionów złotych, z czego kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to ponad 22 miliony. W przyszłym roku ma też zostać ogłoszony i – jakby chciał inwestor – również rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy rewitalizacji tego połączenia. Prace rozpoczną się być może już w 2020 roku. Przewidywany termin uruchomienia linii to z kolei przełom 2021 i 2022 roku. – Rola powiatu legionowskiego przy realizacji tego zadania to od samego początku przede wszystkim przewodniczenie cyklicznym spotkaniom uzgadniająco-koordynującym projektowaną inwestycję z przedstawicielami lokalnych samorządów i mieszkańców. W trakcie tych właśnie konsultacji zapadła decyzja o zlokalizowaniu na tej zrewitalizowanej trasie dodatkowego przystanku przy skrzyżowaniu z droga wojewódzką nr 631 – dodał. Samo skrzyżowanie zostało zaprojektowane na poziomie jezdni, czyli mówiąc prościej będzie zabezpieczone szlabanami.
Powiat przygotował też koncepcję architektoniczno-przestrzenną stacji końcowej w Zegrzu Południowym, której wizualizację prawdopodobnie po raz pierwszy publicznie pokazano podczas sesji rady powiatu. Stacja będzie się znajdowała w nieco innym miejscu niż pierwotnie zakładano. Jej koniec zaplanowano przed drogą dojazdową do Wojskowego Instytutu Łączności. Stacja oraz 200-metrowe perony, zgodnie z zaprezentowaną koncepcją, mają być zadaszone. W obiekcie ma być też miejsce na pomieszczenie techniczne i sanitarne. Bezpośrednio przy wyjściu ze stacji zaplanowano zajezdnię autobusową, a nieco dalej wielopoziomowy parking w systemie Park & Ride, w którym przewidziano około 250 miejsc postojowych. – Główną intencją koncepcji zagospodarowania tego centrum komunikacyjnego jest zintegrowanie trzech systemów transportowych: kolejowego, autobusowego i samochodowego – przyznał Michał Stalmach. A stacja w Zegrzu ma się stać swojego rodzaju centrum przesiadkowym dla mieszkańców okolicznych gmin.
Zrewitalizowana kolej do Zegrza ma być obsługiwana przez pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Na tej trasie mają jeździć składy o długości dochodzącej do 180 metrów, a ich maksymalna prędkość wyniesie prawdopodobnie 80 kilometrów na godzinę. Zgodnie z założeniami w ciągu doby do Zegrza i z powrotem ma jeździć 30 pociągów. Co pół godziny w szczycie i co godzinę poza nim.