Przedstawiciele PKP PLK podpisali umowę o dofinansowaniu budowy tunelu na Bukowcu oraz kładki pieszo-rowerowej w ciągu ulic Polna-Kwiatowa. Wcześniej projekt porozumienia podpisały władze Legionowa. Oznacza to, że kolej dofinansuje budowy przepraw w kwocie blisko 12 mln zł. Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2022 roku. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez kolejarzy, do czasu otwarcia tunelu na Bukowcu przejazd w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej nie zostanie zamknięty.
Jak donoszą przedstawiciele kolei, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z końcem maja br. umowę w sprawie współpracy przy budowie w Legionowie skrzyżowania bezkolizyjnego w ul. gen. B. Roi wraz z budową przyległego układu drogowego oraz kładki nad torami w ul. Kwiatowej/Polnej, w zamian za likwidację przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 24,455 linii kolejowej nr 9 w ul. Kwiatowej/Polnej, w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”.
PKP zakłada swój finansowy udział w maksymalnej kwocie 11 808 595,00 PLN netto (14 524 571,85 PLN brutto), kolej poniesie także 100 proc. kosztów działań informacyjnych i promujących projekt. Inwestycja będzie współfinansowana przez PLK ze środków pochodzących z funduszy UE, w związku z czym musi zostać zakończona do końca 2022 r. i rozliczona do połowy 2023 r. – Cieszy mnie bardzo sprawna współpraca z koleją w sprawie budowy przepraw. Jest to niezwykle potrzebna mieszkańcom Legionowa inwestycja, która będzie możliwa dzięki otrzymanemu od PKP PLK dofinansowaniu. Radni miejscy podczas najbliższej sesji zostaną poproszeni o wpisanie tego zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Po zaplanowaniu tych wydatków odeślemy kolei podpisaną umowę – mówi prezydent Roman Smogorzewski
Przypomnijmy, początkowo kolej deklarowała dofinansowanie do trzech przepraw przez tory. Jednak jak informują władze miasta, koszt trzeciej przeprawy, zlokalizowanej w centrum w ciągu dwóch linii kolejowych, szacowany jest na około 30 mln zł. Na tę chwilę kwota ta, przy deklarowanym dofinansowaniu wszystkich przepraw w Legionowie w wysokości około 11 mln zł, przewyższa możliwości budżetowe. – Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości, po pojawieniu się możliwości pozyskania dofinansowania z innych źródeł, także ta przeprawa zostanie zrealizowana – mówią przedstawiciele ratusza, dodając, że władze miasta zwróciły się do starosty legionowskiego z wnioskiem o określenie możliwości udziału powiatu legionowskiego w budowie bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową, łączącego ul. Kolejową z ul. Kościuszki.
Wobec wizji zamknięcia przez PKP PLK przejazdu Polna/Kwiatowa, a taki jest warunek dofinansowania budowy legionowskich przepraw, budowa tunelu na Bukowcu jest priorytetem. Na wysokości ulicy gen. B. Roi miałby powstać płytki tunel dla samochodów osobowych, czyli rozwiązanie, które mieszkańcy tej części Legionowa wybrali w konsultacjach społecznych. Dzięki realizacji przeprawy na wysokości ulicy Roi, w czasie trwania inwestycji przejazd Polna – Kwiatowa nadal będzie przejezdny, w tym miejscu planowane jest wybudowanie kładki pieszo-rowerowej – mówią legionowscy urzędnicy.
Wizja rychłej realizacji inwestycji cieszy mieszkańców Bukowca. – To doskonała wiadomość. Już się baliśmy, że przy tym zamieszaniu, jakie wprowadzają niektórzy radni i jedna z gazet, zostaniemy z przysłowiową ręką w nocniku. Jak czytam te rzekome głosy oburzenia, że nie chcemy tunelu na Bukowcu, to się pytam: niby kto tak mówi? Ja i moi sąsiedzi jesteśmy jak najbardziej za – oświadcza pan Leszek. Wtóruje mu pani Agata: – Nie widziałam tu wiaduktu, bo samochody jeździłyby na wysokości moich okien, a nie mieszkam przecież na parterze. Ale tunel? Tunel to dokładnie to, o co prosiliśmy. Cieszy mnie, że prezydent słucha głosu mieszkańców i nie składa obietnic bez pokrycia. Nie mogę się doczekać tego tunelu, skróci mi to znacznie dojazd do centrum Legionowa – mówi mieszkanka Bukowca.
Takich głosów jest więcej. Zapytani przez nas mieszkańcy niemal jednogłośnie byli za budową tunelu w ulicy gen. B. Roi.
AnKa