Wszystko wskazuje na to, że nastąpił kluczowy zwrot w sprawie konsultowanych od dawna z koleją planów drugiego legionowskiego tunelu pod torami kolejowymi. W środę po południu oficjalnie poinformował o tym miejski ratusz.
Jak przypominają miejscy urzędnicy, „w ramach toczonych dyskusji i konsultacji rozważane były trzy koncepcje w dwóch możliwych lokalizacjach. Przedstawione rozwiązania bazowały na dostępnych informacjach i wiedzy w momencie ich prezentacji”. Każda z nich miał, rzecz jasna, swoich zwolenników i zagorzałych wrogów.
Wybór inwestycji na Bukowcu ma na celu polepszenie warunków komunikacyjnych dla mieszkańców po zamknięciu obecnie funkcjonującego tam przejazdu. W celu jak najszybszej realizacji tunelu urząd miasta złoży w najbliższych dniach do PKP Polskie Linie Kolejowe koncepcję budowy przeprawy w ciągu ulic Polna – Kwiatowa.
Cytując za legionowskim ratuszem, „Dokument oparty jest na obecnych warunkach technicznych i możliwościach formalnych stworzenia przeprawy. Na jego wpływ największe znaczenie mają zmiany w Master Planie dla Transportu Kolejowego w Aglomeracji Warszawskiej. PKP PLK przeprowadziła w nim kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły Warszawę i odcinki linii w promieniu około 100 km od stolicy. Kolejarze wzięli w nim pod uwagę wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Dla Legionowa oznaczać to będzie w przyszłości dodatkowe tory z Warszawy”.
Ratusz wskazuje, że:
bez względu na miejsce budowy tunelu, konieczna będzie jego realizacja pod rozjazdem kolejowym. Poprzednia koncepcja zakładała uniknięcie takiego rozwiązania, ponieważ jest to jeden z najbardziej krytycznych elementów infrastruktury kolejowej dla dużych prędkości. Obecnie nie da się tego uniknąć, w związku z zaleceniami kolejarzy
GDDKiA realizująca budowę drogi DK 61 potwierdziła zakładane terminy oddania trasy do użytku. Taka sytuacja stanowi zabezpieczenie w razie zmniejszenia przepustowości na obecnym przejeździe na os. Bukowiec lub nieprzewidzianej konieczności jego zamknięcia w trakcie prac nad tunelem.
Koncepcja budowy niezmiennie zakłada budowę tzw. małego tunelu, czyli przewidzianego wyłącznie dla ruchu lokalnego. Przeprawą ze względu na warunki techniczne (wys. 3,5 m) nie przejadą samochody ciężarowe. Znajdą się w niej dwa pasy ruchu oraz w części oddzielonej od drogi ciąg pieszo – rowerowy. W ramach realizacji inwestycji powstanie również rondo usprawniające ruch z ulic Przemysłowej i Kwiatowej.