Im nowocześniejsze i szybsze pojawiają się sposoby płatności, tym chętniej biorą je na warsztat cyberprzestępcy. A ponieważ ich wyobraźnia oraz zasięg działania nie znają granic, trzeba mieć się na baczności. Finansowe konsekwencje transakcji z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK) odczuła ostatnio na własnej skórze oraz koncie jedna z mieszkanek Legionowa.
Na początku tygodnia legionowscy funkcjonariusze zostali powiadomieni o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonego kodu płatności. Oszust podszył się pod znajomą pokrzywdzonej na portalu społecznościowym i poprosił o pilną pożyczkę, do której przekazania miała ona użyć kodu BLIK. Nie przeczuwając nic złego, kobieta przesłała kod swojej znajomej. I to był błąd, kosztujący ją okrągły tysiąc złotych. Już po kilkunastu minutach legionowianka dowiedziała się, że padła ofiarą przestępstwa. Po przełamaniu elektronicznych zabezpieczeń do komunikatora wdarł się bowiem cyberprzestępca, a następnie w imieniu jej znajomej rozsyłał wiadomości z prośbą o pożyczkę. W tym przypadku z powodzeniem.
Jak informują policjanci, oszustwo metodą na BLIK-a polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba, logując się do swego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety, w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu nie można cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Z tego powodu ów proceder robi się coraz bardziej popularny. – Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK, zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności – radzą funkcjonariusze.
Ponadto nigdy nie należy przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez nie numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, ani nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Warto też zadbać o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.