To kolejny ranking uznanego samorządowego pisma „Wspólnota”, w którym Legionowo znalazło się na topie. W zestawieniu dotyczącym dopłat do lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego Legionowo uplasowało się wśród miast powiatowych na drugim miejscu w Polsce, a pierwszym na Mazowszu. Wynik, co by nie mówić, odjazdowy!

Aby uniknąć ewentualnych zarzutów o uznaniowość i stronniczość, ranking stworzono na podstawie twardych danych pochodzących z budżetów miast za ubiegły rok. Jego sporządzeniem zajęli się m.in. specjaliści z dziedziny transportu i ekonomii, biorąc pod lupę wszystkie aspekty lokalnych systemów komunikacyjnych. Jeśli chodzi o główne liczby, dokonana przez nich analiza wykazała, że w 2019 roku w sferze transportu publicznego Legionowo przeznaczyło na jednego mieszkańca 216 zł. Wyprzedzając tym samym np. Żyrardów, Ciechanów, Nowy Dwór Mazowiecki i Kędzierzyn-Koźle.

Prezydenta pierwszego w tej klasyfikacji miasta na Mazowszu ta lokata zbytnio nie dziwi. Potwierdza po prostu to, na co od dawna on i jego urzędnicy pracowali. – Legionowo na przestrzeni minionych lat naprawdę zbliżyło się do Warszawy, dojazd jest szybszy i łatwiejszy. Darmowa Komunikacja Miejska ułatwiła dotarcie do każdej z trzech stacji kolejowych, zaś Centrum Komunikacyjne wraz z parkingami P+R na blisko 1350 miejsc stało się centrum przesiadkowym nie tylko dla mieszkańców miasta, ale i powiatu – mówi Roman Smogorzewski. A tak całą sprawę widzą redaktorzy ze „Wspólnoty”: „Leżące pod Warszawą Legionowo to miasto chyba z najlepszą ofertą komunikacyjną w aglomeracji stołecznej. Dwie linie Szybkiej Kolei Miejskiej, cztery linie autobusowe do Warszawy – w tym jedna nocna! – oraz sieć lokalnych linii dowozowych sprawiają, że może dziś być wzorem dla innych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie polityki transportowej”. Trudno o większy komplement.

Fakty są takie, że z roku na rok wzrasta liczba połączeń kolejowych i autobusowych Legionowa z Warszawą oraz bezpłatnych połączeń dowożących mieszkańców do centrum miasta i do stacji kolejowych. Koszty dopłat do komunikacji zbiorowej ponosi budżet gminy. Do dyspozycji mieszkańców pozostają również połączenia autobusowe linii strefowych (L), linii 723, 731, 736 i N63, serocka lokalna komunikacja autobusowa oraz – oprócz pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich – PKP Intercity. Co więcej, połączenia z lotniskami Warszawa Modlin i Warszawa Chopin oraz stacjami PKP W-wa Wschodnia/Gdańsk/Zachodnia pozwalają na swobodne planowanie dłuższych podróży. A przynajmniej pozwalały – kiedy jeszcze były one możliwe… – Rozwijając ofertę transportu publicznego, nie zapomnieliśmy o ekologii. Dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych i ułatwieniom dla rowerzystów coraz częściej mieszkańcy wybierają właśnie tę formę poruszania się po mieście, co ma wyraźne przełożenie na ochronę środowiska. Wszystkie te elementy potwierdzają, że dywersyfikacja usług związanych z transportem publicznym wpływa korzystnie nie tylko na czas dotarcia w konkretne miejsce, ale też zachęca do korzystania z ekologicznych środków transportu – dodaje prezydent Smogorzewski.

Na terenie Legionowa – miasta będącego liderem projektu unijnego polegającego na budowie systemu ścieżek rowerowych, który połączył kilka gmin i powiatów wokół Warszawy i Zalewu Zegrzyńskiego – funkcjonują również bezpłatna wypożyczalnia sprzętu rowerowego oraz system płatnego roweru miejskiego ACRObike. W mieście działa już także darmowa ładowarka dla samochodów elektrycznych. Nic, tylko podróżować!

Poprzedni artykułCiągnie wilka do sklepu
Następny artykułRemonty w końcówce
Trudno powiedzieć, czy to wpływ zodiakalnego Koziorożca, ale lubi czasem nabić kogoś na medialne rogi. Starając się przy tym, a to coraz rzadsze zjawisko, nie nabijać w butelkę czytelników. 53-letni chłopiec starannie skrywający swe emocje. Głównie pozytywne. Posiadacz wielu cech, które dyskwalifikują go jako wzór dziennikarza. Mimo to od dwóch dekad dzielnie trwa na legionowskim posterunku.