Jak z ironią lubią mawiać ludzie starszej daty, „trochę techniki i człowiek się gubi”. W przypadku nowego gadżetu, który pojawił się w legionowskim urzędzie miasta, to jednak mało realne. Obsługa stojącego tam od kilku tygodni sprzętu zwanego kolejkomatem jest bowiem dziecinnie prosta. Jego obecność ma pomóc mieszkańcom w załatwianiu spraw wewnątrz mieszczącego się na parterze ratusza Biura Obsługi Klienta.
Nowoczesny elektroniczny automat zadania ma bardzo konkretne. – Wydawane w nim bilety dotyczą kontaktów z trzema komórkami działającymi w Urzędzie Miasta Legionowo: wydziałem spraw obywatelskich, referatem windykacji i egzekucji oraz referatem dochodów. Przychodząc do urzędu, najpierw pobieramy bilet w kolejkomacie. Urządzenie jest obsługiwane bardzo prosto, jest ono dotykowe i posiada menu także w jeżyku rosyjskim i angielskim. Posiadając już pobrany w niego bilet, wiemy, które mamy miejsce w kolejce, co umożliwia wybór innego wariantu oczekiwania, niż tylko siedzenie w przygotowanej na terenie atrium poczekalni – informuje Kamil Stępkowski z Urzędu Miasta w Legionowie.
Po oszacowaniu czasu oczekiwania na swoją kolej można po prostu opuścić budynek i załatwiać inne sprawy. Albo wyjść choćby po to, by dzięki zwiększeniu społecznego dystansu zapewnić sobie większe bezpieczeństwo sanitarne. Później wystarczy tylko w porę wrócić do urzędu. Bo ewentualnego spóźnienia, jak to w życiu bywa, inni kolejkowicze mogą interesantowi nie wybaczyć… – Dodatkowym atutem systemu kolejkowego jest przede wszystkim to, że nie jest on ograniczony jedynie do fizycznego urządzenia – nawiasem mówiąc, na bieżąco dezynfekowanego – ale petenci mają też możliwość zarezerwowania miejsca w kolejce, na konkretny dzień, również w domu. Poprzez stronę www.legionowo.pl można umówić wizytę w jednym z wcześniej wymienionych działów, a później udać się z nadanym numerkiem do urzędu o wyznaczonej dacie i godzinie, po czym skorzystać z pomocy urzędników.
Pierwsze tygodnie funkcjonowania sprzętu, znanego już między innymi klientom Poczty Polskiej, legionowscy urzędnicy oceniają pozytywnie. Interesanci zaczęli z niego korzystać właściwie z marszu i olbrzymiej większości z nich nie sprawia to żadnego problemu. Zyskały na tym obie strony. – Za sprawą funkcjonowania kolejkomatu przede wszystkim nie powstają tu duże skupiska ludzi, co jest niezwykle ważne w obecnej sytuacji pandemicznej. Byliśmy też dzięki niemu w stanie z małej przestrzeni, w której zawiera się Biuro Obsługi Klienta, wyprowadzić mieszkańców korzystających obecnie z usług urzędników do atrium, które jest dużo większe i ogranicza możliwość kontaktu między ludźmi – dodaje Kamil Stępkowski.
Ratuszowy kolejkomat ma jeszcze jedną, choć już nieco mniej istotną zaletę: za brak pobranego z jego wnętrza biletu żaden „kanar” nie wlepi petentowi kary…