Dzięki podpisanej w ubiegłym roku umowie podniesiono semafor przed rewitalizacją połączenia kolejowego nr 28 z Wieliszewa do Zegrza Południowego. Zanim jednak po ćwierć wieku przerwy na tory ruszą pierwsze składy, trzeba przygotować dla nich całą konieczną infrastrukturę. Właśnie rozpoczęto wstępne prace związane z jej wykonaniem.
Modernizację linii kolejowej do Zegrza Południowego w formule „Projektuj i buduj” realizuje za blisko 42 mln zł konsorcjum firm Gór-Tor Maciej Górniak (lider) i Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki (partner). Obecnie, równolegle z opracowywaniem dokumentacji projektowej i przygotowywaniem projektu budowlanego oraz pozostałych dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, wykonawca prowadzi w terenie prace z zakresu wycinki drzew, rozbiórki istniejącego układu torowego, a także dostarcza na miejsce materiały budowlane. W trakcie procedowania znajduje się natomiast wniosek dotyczący rozbiórki pozostałych elementów infrastruktury.
Zakres prac – dofinansowanych ze środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 – obejmie zaprojektowanie i wykonanie układu torowego, przejazdów kolejowo-drogowych, systemów sterowania ruchem kolejowym, sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej, obiektów inżynieryjnych i kubaturowych, obiektów do obsługi podróżnych oraz likwidację kolizji. Sama stacja końcowa Zegrze zostanie przebudowana. Podróżni będą tam mogli korzystać z dwóch komfortowych peronów wyposażonych w ławki, wiaty i funkcjonalne oświetlenie. Dobrą orientację zapewnią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Znajdą się tam również udogodnienia dla ludzi o ograniczonej możliwości poruszania się – linie naprowadzające ułatwią dojście osobom niewidomym i słabowidzącym.
Rewitalizacja obejmie blisko 4 km linii kolejowej między Wieliszewem a Zegrzem Płd. W toku ustaleń z inwestorem, czyli spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, „chodzącym” za tą inwestycją powiatowym samorządowcom udało się też wynegocjować zlokalizowanie na trasie jeszcze jednego przystanku w Wieliszewie, w sąsiedztwie skrzyżowania linii kolejowej i DW nr 631 – Wieliszew Centrum. W przyszłości pojadą tam (z maksymalną prędkością 80 km/h) pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Zgodnie z planem, w ciągu doby do Zegrza i z powrotem pojedzie 30 składów. Połączenie ma ruszyć w czwartym kwartale 2022 roku.