Wróciły przekręty na BLIKA! W ostatnim czasie cyberoszuści włamali się na konto mieszkańca powiatu legionowskiego na jednym z portali społecznościowych i podszywając się pod niego, rozsyłali jego znajomym wiadomości z prośbą o wygenerowanie kodów BLIK i opłacenie transakcji. W ten sposób od dwójki z nich wyłudzili w sumie 1400 złotych.
Metoda oszustwa na BLIKA polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu znajomych jego właściciela za pomocą komunikatora o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych. Przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści, dysponując kodem BLIK, mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em).
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi, przekazujemy pieniądze.
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie).
KPP Legionowo/oprac. Zig