Choć w tej inwestycji bez wątpienia kluczowy jest sam drugi w Legionowie tunel, trzeba jeszcze mieć jak sprawnie tam wjechać i wyjechać. Mając to na względzie, samorządowcy oraz architekci sięgnęli po dobry, sprawdzony sposób – skrzyżowania o ruchu okrężnym. Dzięki nim komunikacja w okolicach likwidowanego przejazdu kolejowego w ulicach Polnej i Kwiatowej powinna odbywać się bez przeszkód.
Praca nad rozwijaniem tej słusznej idei doprowadziła niedawno do jej znaczącej ewolucji. Oznacza to, że jedno z rond zmieniło swój planowany kształt, co ma poprawić funkcjonalność całego rozwiązania. – Projektanci, jakby wsłuchując się w głos mieszkańców, zaproponowali nowe rozwiązanie komunikacyjne od strony centrum miasta, a więc u zbiegu ulic Kwiatowej, Przemysłowej i Handlowej. We wcześniejszej koncepcji, jadąc na przykład ostatnią z nich, aby wjechać do tunelu, konieczne było okrążenie tego miejsca. Natomiast teraz chcemy, żeby wszystkie wymienione wcześniej ulice zbiegały się w jednym miejscu, na dużym rondzie – informuje Piotr Zadrożny, zastępca prezydenta Legionowa.
Straci ono już wprawdzie idealnie okrągłą formę, ale w tym przypadku liczy się nie kształt, lecz inne zalety. Także te związane z potencjalną redukcją hałasu i natężenia ruchu wokół tunelu, których obawia się wielu okolicznych mieszkańców. – Dojazd do tego ronda będzie tak wyprofilowany, aby konieczne było znaczące obniżenie prędkości. Będą tam zabezpieczone przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów, tak aby wszystkim użytkownikom – nie tylko kierowcom – zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Dzięki temu na pewno nie da się pokonać tego ronda ani tunelu z jakąś olbrzymią prędkością. Konieczne będzie prawie zatrzymanie pojazdu, aby z tunelu wyjechać.
Warto podkreślić, że mimo rozmiarów całego inwestycji, okolice ulicy Handlowej właściwie przez nią nie ucierpią. Pomijając nowe skrzyżowanie, pozostaną takie jak dawniej. – Udało się tak zaprojektować to miejsce, aby nie było konieczności likwidacji na przykład istniejącego placu zabaw czy boiska. Być może trzeba będzie jedynie przenieść pamiątkowy kamień, który znajduje się na tym placu. Jeżeli chodzi o zieleń, tam, gdzie jest to możliwe, wszystkie drzewa i krzewy będą oczywiście zachowane, natomiast jeżeli gdzieś konieczne okaże się usunięcie jakiegoś drzewa, to przeprowadzone zostaną nasadzenia zastępcze – dodaje Piotr Zadrożny. Z uwagi na charakter umowy zawartej pod koniec ubiegłego roku z wykonawcą inwestycji, ewentualne koszty zmiany projektu poniesie firma INTOP. Całkowita wartość zadania to blisko 32 mln zł, z czego 14,5 mln pokryje kolejowa spółka PLK, a ponad 17 mln zł dołoży gmina Legionowo.
Co ważne, finansowo korzystna dla miasta będzie też druga związana z tunelem inwestycja drogowa. Walczyła o nią od jakiegoś czasu reprezentantka Legionowa w sejmiku wojewódzkim Anna Brzezińska. – Jako radna samorządu województwa mazowieckiego, rozpoznając też potrzeby naszego miasta w zakresie usprawnienia oraz poprawy bezpieczeństwa dróg wojewódzkich, uważam że koncepcja i utworzenie ronda u zbiegu ulic Polnej i Strużańskiej jest niezmiernie ważne – twierdzi świeżo upieczona przewodnicząca sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu.
Ważne z podobnych, rzecz jasna, względów jak owalne rondo przy Handlowej. Dokładny kształt skrzyżowania przy Polnej i Strużańskiej oraz jego sąsiedztwa nie jest na razie znany. Wiadomo już za to na pewno, że również z perspektywy legionowskiego budżetu będzie to doskonały interes. – Samo miasto poniesie tylko koszty dokumentacji technicznej, natomiast całą inwestycję będzie realizować samorząd województwa mazowieckiego. Jesteśmy już po rozmowach i wstępnych ustaleniach, a miasto będzie z zarządem dróg podpisywać porozumienie w tym zakresie. Liczę, że cała inwestycja przebiegnie bardzo sprawnie. Cieszę się, bo każde pozyskane z zewnątrz środki finansowe są dla nas niezwykle ważne, ponieważ pomagają rozwijać nasze miasto. Tym bardziej, że niestety już od kilku lat nie uzyskujemy wsparcia na drogi z funduszy rządowych – przypomina Anna Brzezińska.
Planowany czas realizacji drugiego legionowskiego tunelu pod torami i towarzyszących mu rozwiązań komunikacyjnych wynosi dwa lata.