Pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego wystartowała niedawno ogólnopolska kampania edukacyjna pod hasłem „Twoje spojrzenie ma znaczenie”, stanowiąca reakcję na coraz większe problemy Polaków ze wzrokiem. Problemy w dużej mierze spowodowane także przez pandemię, która tysiące osób zmusiła do pracy we własnych domach.
Jak wynika z badań zrealizowanych na potrzeby kampanii, ponad cztery godziny dziennie ze smartfona lub tabletu korzysta aż 44 proc. Polaków, a co trzeci ogląda przez taki czas telewizję. To w połączeniu z ośmioma godzinami spędzonymi przed komputerem podczas home office jest dla oczu ogromnym obciążeniem. Krótko mówiąc, w czasie pandemii oczy mają szczególnie trudno. Głównie przez ciągłą pracę przy komputerze, realizowaną jednak w dużo gorszych warunkach oświetleniowych niż wcześniej, gdy odbywała się ona w zwykle przygotowanych do tego celu pomieszczeniach biurowych. Wpływ tego faktu na stan zdrowia oczu potwierdzają badania opinii zrealizowane na potrzeby kampanii – aż co trzeci pracownik na home office ocenia stan swoich oczu źle lub bardzo źle.
Oprócz wad wzroku i niewyraźnego widzenia Polacy najczęściej deklarują występowanie dolegliwości takich jak: łzawienie (59 proc.), zaczerwienienie i przekrwienie oczu (52 proc.), szczypanie i pieczenie oczu (49 proc.) czy uczucie suchości (33 proc.). – Czas pandemii sprawił, że eksploatujemy nasz wzrok jeszcze bardziej niż zwykle. Z drugiej strony, wielu osobom często brakowało czasu lub obawiały się skorzystać z pomocy okulisty. Warto jednak pamiętać, że Polskie Towarzystwo Okulistyczne zaleca regularne badania oczu w każdym wieku, a szczególnie u dzieci i osób w wieku średnim i starszym. Dbajmy o nasze oczy, wzrok to najważniejszy zmysł – radzi prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.
Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że obecne czasy wymagają od firm dostarczania pracownikom zupełnie innych zachęt lub mówiąc korporacyjnym żargonem – benefitów. W dobie zamkniętych siłowni nie sprawdzają się karty sportowe, a podczas gdy wszyscy pracownicy pracują zdalnie – na nic są tzw. owocowe środy czy wcześniejsze wyjścia z pracy. Teraz kluczowa dla pracodawców staje się dbałość o zdrowie pracowników i tworzenie im odpowiednich warunków pracy w domu. Dlatego właśnie organizatorzy kampanii edukacyjnej „Twoje spojrzenie ma znaczenie” zapraszają do udziału wszystkie podmioty, które chciałyby docenić swoje zespoły i pokazać, że liczy się nie tylko ich wkład w rozwój firmy, ale również kondycja fizyczna. Aby dołączyć do kampanii, zainteresowane przedsiębiorstwa czy urzędy muszą jedynie uzupełnić prosty formularz dostępny na www.twojespojrzeniemaznaczenie.pl. Udział w akcji jest całkowicie bezpłatny, a firmy uczestniczące otrzymają dla pracowników pakiety merytorycznych materiałów na temat higieny wzroku i organizacji środowiska pracy w domowych warunkach oraz krople do oczu HYLO CARE®. Dzięki temu łatwiej im później będzie mieć zdrowie swoich ludzi na oku.