Conference, morning meeting online. A young woman is using laptop for connection with colleagues, employees. Video call with many people together. Back view

Pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego wystartowała niedawno ogólnopolska kampania edukacyjna pod hasłem „Twoje spojrzenie ma znaczenie”, stanowiąca reakcję na coraz większe problemy Polaków ze wzrokiem. Problemy w dużej mierze spowodowane także przez pandemię, która tysiące osób zmusiła do pracy we własnych domach.

Jak wynika z badań zrealizowanych na potrzeby kampanii, ponad cztery godziny dziennie ze smartfona lub tabletu korzysta aż 44 proc. Polaków, a co trzeci ogląda przez taki czas telewizję. To w połączeniu z ośmioma godzinami spędzonymi przed komputerem podczas home office jest dla oczu ogromnym obciążeniem. Krótko mówiąc, w czasie pandemii oczy mają szczególnie trudno. Głównie przez ciągłą pracę przy komputerze, realizowaną jednak w dużo gorszych warunkach oświetleniowych niż wcześniej, gdy odbywała się ona w zwykle przygotowanych do tego celu pomieszczeniach biurowych. Wpływ tego faktu na stan zdrowia oczu potwierdzają badania opinii zrealizowane na potrzeby kampanii – aż co trzeci pracownik na home office ocenia stan swoich oczu źle lub bardzo źle.

Oprócz wad wzroku i niewyraźnego widzenia Polacy najczęściej deklarują występowanie dolegliwości takich jak: łzawienie (59 proc.), zaczerwienienie i przekrwienie oczu (52 proc.), szczypanie i pieczenie oczu (49 proc.) czy uczucie suchości (33 proc.). – Czas pandemii sprawił, że eksploatujemy nasz wzrok jeszcze bardziej niż zwykle. Z drugiej strony, wielu osobom często brakowało czasu lub obawiały się skorzystać z pomocy okulisty. Warto jednak pamiętać, że Polskie Towarzystwo Okulistyczne zaleca regularne badania oczu w każdym wieku, a szczególnie u dzieci i osób w wieku średnim i starszym. Dbajmy o nasze oczy, wzrok to najważniejszy zmysł – radzi prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.

Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że obecne czasy wymagają od firm dostarczania pracownikom zupełnie innych zachęt lub mówiąc korporacyjnym żargonem – benefitów. W dobie zamkniętych siłowni nie sprawdzają się karty sportowe, a podczas gdy wszyscy pracownicy pracują zdalnie – na nic są tzw. owocowe środy czy wcześniejsze wyjścia z pracy. Teraz kluczowa dla pracodawców staje się dbałość o zdrowie pracowników i tworzenie im odpowiednich warunków pracy w domu. Dlatego właśnie organizatorzy kampanii edukacyjnej „Twoje spojrzenie ma znaczenie” zapraszają do udziału wszystkie podmioty, które chciałyby docenić swoje zespoły i pokazać, że liczy się nie tylko ich wkład w rozwój firmy, ale również kondycja fizyczna. Aby dołączyć do kampanii, zainteresowane przedsiębiorstwa czy urzędy muszą jedynie uzupełnić prosty formularz dostępny na www.twojespojrzeniemaznaczenie.pl. Udział w akcji jest całkowicie bezpłatny, a firmy uczestniczące otrzymają dla pracowników pakiety merytorycznych materiałów na temat higieny wzroku i organizacji środowiska pracy w domowych warunkach oraz krople do oczu HYLO CARE®. Dzięki temu łatwiej im później będzie mieć zdrowie swoich ludzi na oku.