W czasie pandemii seniorzy są narażeni nie tylko na wirusy, lecz także na nieetyczne praktyki biznesowe. Wymyślając coraz to nowe sposoby, przestępcy dwoją się i troją, aby wykorzystać lęk, panikę i izolację osób starszych. Przeciwdziała temu Stowarzyszenie MANKO, które wydaje Ogólnopolski Głos Seniora i Ogólnopolską Kartę Seniora, a także prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną Stop Manipulacji – Nie daj się oszukać.
W ostatnich tygodniach pojawiło się nowe oszustwo, tym razem związane z platformą OLX i komunikatorem WhatsApp. W ten sposób oszust wyłudził od jednej z seniorek ponad 1000 zł. Jak podaje UOKiK, jego pracownicy otrzymują liczne skargi od konsumentów, którzy w wyniku oszustwa stracili pieniądze z konta. Do tej pory oszuści wymyślili ponad 35 różnych modyfikacji technik manipulacyjnych. Informacje na ten temat spływają do policji z całej Polski. Chcąc uchronić seniorów, Stowarzyszenie MANKO rozpoczęło w marcu 2020 roku akcję Stop Korona-Oszustwom w ramach kampanii Stop Manipulacji – Nie daj się oszukać. – Nawet podczas epidemii, kiedy powinniśmy się jednoczyć i solidaryzować, przestępcy wykorzystują nasz lęk, nasze obawy, naszą dezinformację i wymyślają nowe techniki manipulacji. Dlatego prowadzimy kampanię Stop Korona-Oszustwom, aby na czas wiedzieć o nowych technikach manipulacji i przestrzegać seniorów przed kolejnymi sposobami wyłudzeń – mówi Łukasz Salwarowski, prezes Stowarzyszenia MANKO i redaktor naczelny Ogólnopolskiego Głosu Seniora.
Bądź ostrożny w przypadku, gdy:
– dostajesz SMS-a z informacją, że musisz dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu,
sprzedajesz przedmioty na portalu aukcyjnym (np. OLX), a potencjalny klient namawia do kontaktu poza nim – np. za pośrednictwem maila lub komunikatora (np. WhatsApp),
– kontaktuje się z Tobą osoba podająca się za pracownika Twojego banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji i prośbą o logowanie poprzez podejrzany link lub z prośbą o zainstalowanie aplikacji,
– osoba prosi o podanie numeru Twojej karty płatniczej i kodu CVV/CVC – do zrealizowania transakcji potrzebny jest tylko numer konta bankowego,
– dostajesz SMS-a autoryzacyjnego z banku; uważnie zweryfikuj, co autoryzujesz, bo oszuści mogą wysłać prośbę o zgodę na zmianę numeru telefonu autoryzacji, co będzie skutkowało możliwością potwierdzenia każdej transakcji przez właściciela nowego numeru.
Jak postępować, gdy padnie się ofiarą oszustwa?
w przypadku, gdy oszuści dokonali nieautoryzowanej transakcji z Twojego konta bankowego, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem poprzez oficjalną infolinię; zgłoś transakcję, zmień dane do logowania do banku i zastrzeż kartę płatniczą,
kolejnym ważnym krokiem jest zawiadomienie policji; w sytuacji, gdy Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone, złóż wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu sprawy.