W stwarzaniu mieszkańcom warunków do porzucania aut na rzecz komunikacji publicznej Legionowo od lat jedzie pełnym gazem. A dwa kolejne gruntownie zmodernizowane węzły przesiadkowe potwierdzają, że na tej ekologicznej drodze ratusz ani myśli zwalniać. I przyhamuje dopiero wtedy, gdy żaden kierowca nie będzie już wzbraniał się przed wizją zostania pasażerem.
Dawno minęły już czasy, gdy pasażerom autobusów wystarczał sam fakt, że w ogóle przyjechały i zabrały ich z przystanku. Za który, tak na marginesie, służyła z reguły tylko sama tabliczka z jego nazwą… Dzisiaj, obok częstych i punktualnych kursów, ludzie korzystający z komunikacji publicznej oczekują znacznie więcej, na czele z możliwością komfortowego przygotowania się oraz oczekiwania na rozpoczęcie podróży. Z tego między innymi powodu w legionowskim ratuszu zapadła w pewnym momencie decyzja o modernizacji dwóch istotnych dla miasta pętli autobusowych: przy ul. Olszankowej na osiedlu Młodych i przy ul. Sowińskiego. W ślad za nią poszły starania o zdobycie na to zadanie środków. Starania ze wszech miar udane. – Realizacja całej tej, wartej ponad 5 mln zł inwestycji nie byłaby możliwa bez dofinansowania ze środków zewnętrznych, które wyniosło 2,6 mln zł. Cieszymy się, że mimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych wciąż udaje nam się skutecznie pozyskiwać pieniądze na spełnianie oczekiwań mieszkańców – mówi Kamil Stępkowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Legionowo.
Jako pierwszą, w poniedziałek (26 września), oddano pasażerom do użytku pętlę na osiedlu Młodych. Przywracając zarazem na węźle przesiadkowym przy ul. Olszankowej dotychczasową, stałą organizację ruchu. Tym samym wznowione zostało funkcjonowanie przystanku OS. MŁODYCH 01, obejmujące przywrócenie trasy linii 731 i L10 w tym rejonie. Tak więc swoją najważniejszą rolę ta inwestycja może już spełniać. Do jej pełnej finalizacji pozostały jedynie szczegóły, czyli włączenie do pasażerskiego „obiegu” biletomatu oraz toalety, przełożone z uwagi na konieczność zakończenia procedur związanych z wyborem obsługujących te urządzenia firm. – Jeżeli zaś chodzi o uruchomienie węzła przy ulicy Sowińskiego, zostanie on oddany do użytku na początku października. Trwają tam właśnie prace związane z odbiorami technicznymi, co oznacza, że już niedługo również z tej pętli będzie można zacząć korzystać – usłyszeliśmy od urzędników odpowiedzialnych za miejskie inwestycje.
Ich zakres, w przypadku infrastruktury drogowej obydwu pętli, obejmował przede wszystkim budowę węzła przesiadkowego wraz z obiektami towarzyszącymi służącymi jego obsłudze komunikacyjnej i technicznej, przebudowę dróg w zakresie zmian geometrycznych i konstrukcyjnych oraz wykonanie nowego oznakowania poziomego i pionowego. Ponadto zamontowano tam nowoczesną infrastrukturę towarzyszącą: zadaszoną, wyposażoną w panele fotowoltaiczne wiatę przystankową, dwie ławki z oparciem i dwie przysiadki z funkcją ogrzewania, a także ładowarkę dla urządzeń mobilnych; stojaki na rowery oraz wiaty rowerowe, stację naprawczą rowerów, totem informacyjny i gablotę multimedialną. Są tam też wspomniana wcześniej toaleta miejska i biletomat, no i jeden ze znaków naszych czasów – stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Towarzyszą im oczywiście drobniejsze udogodnienia w rodzaju ławek, koszy na śmieci oraz poidełka z wodą. Na pozytywny odbiór przez mieszkańców bez wątpienia wpłynęły również nowe nasadzenia zieleni, podkreślające estetykę i funkcjonalność zmodernizowanych węzłów.
Wszystko to sprawiło, że nawet z daleka widać, jak wiele się one zmieniły, a niedługo powinno też dać się dostrzec inne pozytywy. Na czele ze zwiększoną popularnością miejskiej komunikacji. – Modernizacja tych węzłów przesiadkowych była wyczekiwana zarówno przez mieszkańców Legionowa, jak i miejski samorząd. Zwłaszcza w tych trudnych czasach, przy rosnących cenach oraz inflacji, kiedy korzystanie z samochodu jest coraz mniej opłacalne. Dlatego też coraz wyraźniej widać, że rośnie grono mieszkańców zamierzających na co dzień korzystać z komunikacji publicznej – zauważa Kamil Stępkowski. – Jak na razie wszystko wskazuje na to, że obydwa węzły przesiadkowe: i ten przy ulicy Olszankowej, i przy Sowińskiego, szybko zapełnią się pasażerami. Już widać, że to obłożenie jest coraz większe – dodaje rzecznik ratusza. Cóż, wypada się z tego tylko cieszyć. Wszystko wydaje się bowiem iść, a właściwie jechać w dobrą stronę.