Święta tuż, tuż i szaleństwo przedświątecznych zakupów trwa w najlepsze. Duża część z nas prezenty i inne bożonarodzeniowe sprawunki robi w sieci. Bankowe Centrum Bezpieczeństwa wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendą Główną Policji przygotowali poradnik dla konsumentów, jak robić bezpieczne cyberzakupy.
Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego, pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:
weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie
jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy, upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta)
uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może skutkować stratą pieniędzy
przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru
jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę, czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą
jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty, może być to próba oszustwa – wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej
wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje ci ochronę w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostaną dostarczone lub ich jakość będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie
nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np. kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon
przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści
nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie ci zdalnego wsparcia
nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS
jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit, natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank,
zgłoś reklamację w banku
złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze
jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.