Parafrazując słynne słowa astronauty Neila Armstronga, ten mały fragment drogowej sieci powiatu może być wielkim krokiem dla usprawnienia lokalnej komunikacji. Chodzi o planowane od lat dokończenie budowy obwodnicy Jabłonny. Jej nowy odcinek będzie włączony do obecnego skrzyżowania DK 61 z DW 630, czyli ulicy Zegrzyńskiej z aleją kard. Stefana Wyszyńskiego. W trzeci poniedziałek kwietnia w legionowskim starostwie podpisano umowę na wykonanie projektu tej inwestycji.
Zadowolenia z tego faktu nie ukrywał między innymi obecny gospodarz terenu, na którym ma się ona za parę lat toczyć. – To zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne odciąży ruch w centrum wsi Jabłonna oraz w sąsiednich miejscowościach. Mieszkańcy z niecierpliwością czekają na dokończenie obwodnicy Jabłonny, dlatego też gmina zdecydowała się na współfinansowanie całej dokumentacji projektowej – stwierdził Jarosław Chodorski, wójt gminy Jabłonna.
Warty blisko 2 mln zł projekt ma powstać w ciągu 36 miesięcy. Dzięki podpisanemu przed ponad rokiem porozumieniu wspólnie sfinansują go Samorząd Województwa Mazowieckiego, Powiat Legionowski oraz wspomniana już Gmina Jabłonna. – To jest bardzo poważna inwestycja, długości 2,2 km i o znaczącej wartości – w tej chwili około 60 mln zł. Jest budowana w trudnym terenie, o silnej urbanizacji. Bardzo upłynni ruch na drodze nr 630. Pozwoli na szybszy dojazd do lotniska Modlin, ale też odciąży ulicę Modlińską i spowoduje, że założenie pałacowo-parkowe w Jabłonnie nie będzie podlegało takiej silnej presji komunikacyjnej. No i generalnie ułatwi życie mieszkańcom Jabłonny oraz powiatu legionowskiego. A w związku z tym, że to jest teraz przestrzeń, która jest bardzo zabudowywana, rozwiąże też problemy w wymiarze wojewódzkim – podkreślił Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. – Powiat legionowski to wielki plac budowy. Wielu mieszkańców, nie tylko z Warszawy, ale też z najbliższych okolic, wybiera go jako swoje miejsce do życia. Dlatego też budowa sprawnego układu komunikacyjnego jest dla powiatu legionowskiego priorytetem. Cieszę się, że po wielu latach udało się odnowić ten pomysł budowy częściowej obwodnicy Jabłonny, a tak naprawdę budowy nowego śladu dla drogi wojewódzkiej nr 630 – dodał starosta legionowski Sylwester Sokolnicki.
Nowy odcinek obwodnicy połączy, jako się rzekło, rondo przy markecie budowlanym OBI z ulicą Modlińską, w okolicy Lasów Chotomowskich na terenie Jabłonny. I także, mówiąc językiem drogowców, będzie on wykonany „w przekroju dwujezdniowym”. – To jest taka kontynuacja pierwszego etapu budowy obwodnicy. Ona trochę potrwa i na pewno na etapie budowy będą pewne utrudnienia, za co od razu z góry przepraszam. Natomiast zapewne wybudowanie tego odcinka mocno usprawni ruch w tym rejonie – uważa Grzegorz Obłękowski, dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie.
Starania o to, aby owe utrudnienia były jak najmniejsze, rozpoczęły się już, co ciekawe, dwie dekady wcześniej. Dobrze je pamięta ówczesny wójt gminy Jabłonna, a obecny członek zarządu powiatu. – Mniej więcej 20 lat temu, jako wójt, dbałem o to, żeby nastąpiło właściwe zabezpieczenie terenów pod przebieg obwodnicy. Wtedy też, w ramach uzgodnień, które toczyły się z osobami, które scalały swoje grunty, podkreślałem wagę tej drogi. I między innymi to tamte rozmowy doprowadziły do tego, że dzisiaj korytarz jest wolny od zabudowy i praktycznie już w połowie przejęty na własność Samorządu Województwa Mazowieckiego – zwraca uwagę Grzegorz Kubalski. To pozwala przypuszczać, że tak zwany czynnik społeczny nie będzie stanowił przeszkody przy realizacji zadania. Zwłaszcza wtedy, gdy za kilka lat ruszą w terenie prace budowlane. – Wierzę głęboko, że okoliczni mieszkańcy przychylnie podejdą do tematu. Jest zachowany korytarz na tą drogę, tak więc mam nadzieję, że emocji społecznych związanych z budową tej drogi nie będzie zbyt dużych – dodaje Anna Brzezińska, radna Sejmiku Województwa Mazowieckiego, przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu.
Na koniec warto wspomnieć, że razem z dokończeniem jabłonowskiej obwodnicy zmieni się też wygląd ronda przy markecie OBI. I to zmieni się znacząco. Zostanie ono gruntownie zmodernizowane, a projekt zakłada powstanie tam skrzyżowania dwupoziomowego oraz budowę estakad. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane rozpoczną się w 2026 roku. Kiedy dobiegną one końca, nie sposób w tej chwili określić. Jedno wydaje się pewne: trudno będzie tego faktu, zwłaszcza zmotoryzowanym, nie zauważyć.