Jeśli ktoś jeszcze miał wątpliwości dotyczące sensu wprowadzenia na terenie Centrum Komunikacyjnego nowych zasad parkowania, dzięki tej informacji zapewne zmieni zdanie. Już po miesiącu ich funkcjonowania, głównie za środki pochodzące z opłat pobieranych teraz od kierowców spoza miasta, udało się zmodernizować system monitoringu wizyjnego na parkingach wielopoziomowych. Co powinno ucieszyć nie tylko zmotoryzowanych.
Pisząc przed kilkoma miesiącami o planach zmiany regulaminu korzystania z parkingów, jakimi dysponuje Centrum Komunikacyjne, wskazaliśmy też ich genezę. Chodziło głównie o problemy i oczekiwania legionowskich kierowców, mających kłopoty ze znalezieniem tam wolnego stanowiska. A w obu wielopoziomowych obiektach, przy ul. Szwajcarskiej i Kościuszki, jest ich przecież mnóstwo – blisko 1400. Dotąd rządziła zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Jak wynikało z obserwacji poczynionych przez pracowników zarządzającego Centrum konsorcjum miejskich spółek PEC oraz KZB Legionowo, wielu stałych użytkowników parkingów dojeżdżało swoimi autami z sąsiednich gmin. A ponieważ często robili to wcześniej, w efekcie dla miejscowych użytkowników, zwłaszcza w porannym szczycie, po prostu brakowało już miejsc. Wprowadzenie odpłatności za parkowanie dla kierowców spoza miasta miało tę niekorzystną sytuację zmienić. Miało i po kilku tygodniach widać, że zmieniło – dla legionowian na lepsze.
Nie da się ukryć, że wprowadzenie opłat dla użytkowników spoza Legionowa posiadało też aspekt czysto ekonomiczny. Nakłady ponoszone na utrzymanie całego dworca, a także koszty usuwania dokonywanych tam przez chuliganów zniszczeń są bowiem ogromne i naturalną, nomen omen, koleją rzeczy postanowiono umożliwić partycypowanie w nich klientom spoza miasta. Stawkę 5 zł za dobę parkingową trudno w tym przypadku uznać za wygórowaną. Podobnie pomyślało najwyraźniej wielu okolicznych kierowców, a efekty ich komunikacyjnej aktywności, te finansowe, przyszły bardzo szybko. – Parkomaty na terenie Centrum Komunikacyjnego zaczęły działać 18 września. Zgodnie z przyjętymi przez nas założeniami przychody z płatnego parkowania są i będą sukcesywnie inwestowane w modernizację i poprawę funkcjonowania Centrum. Stąd też pierwsze pozyskane w ten sposób środki zostały przeznaczone na rozbudowę monitoringu – informuje Grażyna Kostera-Kosterzewska, kierownik działu eksploatacyjnego KZB Legionowo
Jaka była największa bolączka konsorcjum zarządzającego Centrum Komunikacyjnym? Wandalizm. Dlatego gdy tylko stało się jasne, że wprowadzony niedawno system poboru opłat działa właściwie i przynosi wymierne korzyści, zadbano właśnie o modernizację funkcjonującego tam monitoringu wizyjnego. A ponieważ w obu miejskich spółkach cenią sobie zdecydowane działania, w ślad za zrobieniem rozeznania na rynku i znalezieniem odpowiedniego, dającego co najmniej dwuletnią gwarancję wykonawcy, pojawiły się pachnące nowością i nowoczesnością konkrety. Ba, kilkadziesiąt konkretów.
Przybrały one postać 40 połączonych w jeden zwarty system kamer o rozdzielczości nagrywania Full HD, które znalazły się w miejscach wskazanych przez konsorcjum zarządzające CK. Zamontowano również niezbędne do ich pracy oprzyrządowanie, między innymi siedem specjalnych szafek na kable oraz urządzenia sieciowe. Wszystkie te tak zwane punkty centralne – z wykorzystaniem istniejących kanałów instalacyjnych – są połączone z serwerownią Centrum w technologii światłowodowej i włączone do wcześniej tam funkcjonującego monitoringu wizyjnego. Teraz, po konfiguracji zakupionych urządzeń, jego operatorzy otrzymują doskonałej jakości obraz z każdej z 42 kamer. Mają też możliwość odtworzenia zarchiwizowanych nagrań z co najmniej 20 ostatnich dni. Taki monitoringowy lifting sprawił, że łatwiej im jest mieć na oku każdy z parkingów i dbać o bezpieczeństwo zostawianych tam przez kierowców pojazdów.
Pierwsze korzyści związane z wprowadzeniem opłat za parkowanie na terenie CK są zatem imponujące. Równie istotne jest to, że nie są to korzyści ostatnie. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Legionowa i mając na uwadze ich bezpieczeństwo oraz wygodę korzystania z Centrum Komunikacyjnego, w przyszłości – ze środków pochodzących z opłat parkingowych – będą realizowane kolejne udogodnienia dla jego użytkowników – zapowiada Irena Bogucka, prezes zarządu spółki KZB Legionowo. Tak czy inaczej, jedno z perspektywy legionowian się nie zmieni. – Dla mieszkańców miasta, którzy złożyli wniosek o wpisanie swojego samochodu do bazy osób uprawnionych prowadzonej przez Urząd Miasta Legionowo, parkowanie w garażach wielopoziomowych oraz na terenach przyległych do centrum pozostanie bezpłatne. Parkują oni za darmo i nie mają obowiązku pobierania biletu parkingowego. Pozostali użytkownicy parkingu, czyli spoza obszaru Gminy Miejskiej Legionowo, zobligowani są do dokonywania opłat za pozostawienie pojazdu. Mogą ich dokonywać w parkomatach zlokalizowanych w ciągu komunikacyjnym prowadzącym na perony lub poprzez aplikację ePARK – dodaje Grażyna Kostera-Kosterzewska.
Na koniec warto przypomnieć, że operatorem systemu parkingowego przy dworcu w Legionowie jest firma Atpark i to do niej należy zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące jego funcjonowania. Można to zrobić przez internet (pod adresem biuro@atpark.pl) lub telefonicznie: +48 335 000 700.