Przedsiębiorstwo Wodociągowo-Kanalizacyjne „Legionowo” Sp. z o. o. stawia na rozwój cyfryzacji i wysoką jakość informatyzacji, dostarczając nowoczesnych rozwiązań dla dobra mieszkańców. Działania podejmowane przez Wodociągi Legionowskie ułatwiają też pracę załogi PWK oraz, co najważniejsze, podnoszą komfort obsługi klientów w zakresie szybkich reakcji firmy na występujące na sieci zdarzenia, w tym awarie.
W przedsiębiorstwie wdrażany jest nowoczesny System Informacji Geograficznej (GIS). To platforma do gromadzenia, zarządzania i analizowania danych. System ten umożliwi w dalszym etapie tworzenie modelu hydraulicznego sieci wodociągowej, a także kanalizacyjnej przy użyciu danych pobieranych bezpośrednio z platformy GIS. Modelowane będą m.in. ciśnienie i przepływy wody w przewodach, a wyniki przedstawiane są bezpośrednio w platformie GIS. Model hydrauliczny pozwala na wykrycie niedrożnych przewodów, strat wody, odcinków sieci, w których występuje zbyt małe ciśnienie, a po wprowadzaniu odpowiednich danych pomiarowych istnieje możliwość monitoringu jakości wody. Analizie mogą podlegać też rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, stan bakteriologiczny po wprowadzeniu czynników odkażających, jak również czas, przez jaki woda znajduje się w przewodach wodociągowych. Model ten pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa pracy układu i wpływa na polepszenie jakości świadczonych usług. Identyfikacja nieprawidłowości w działaniu sieci przyczynia się do wzrostu oszczędności i optymalizuje procesy planowania inwestycji oraz remontów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Model hydrauliczny pozwala też oszacować zdolność podłączenia nowych mieszkańców do sieci, określając odpowiednie ciśnienie wody w instalacji i realną zdolność odbioru ścieków.
Wdrożenie Systemu Informacji Geograficznej (GIS) będzie wsparciem dla Działu Eksploatacji PWK. Dzięki temu pracownicy wodociągów w terenie będą mieli dostęp do map cyfrowych sieci. Ponadto będą wiedzieli, jaki jest wiek instalacji, z jakiego materiału jest wykonana i czy w przeszłości występowały na danym odcinku awarie. W razie zaistnienia awarii lub wycieku system wskaże, które zasuwy należy zamknąć, aby zmniejszyć zasięg wyłączenia.
Wodociągi miejskie, stawiając na wyższy poziom cyfryzacji i informatyzacji, zmodernizowały ostatnio infrastrukturę informatyczną poprzez wymianę serwerów i macierzy cyfrowych. Kolejnym rozwiązaniem jest dalsze ulepszanie zdalnego odczytu wodomierzy. Wielkim sukcesem PWK „Legionowo” okazał się wdrożony nowoczesny system odczytu wodomierzy „IZAR NET 2”, który usprawnił pozyskiwanie odczytów, zmniejszając koszty i przyspieszając wystawianie faktur. Pracownik za pomocą nowoczesnego tabletu oraz innowacyjnego systemu pobiera odczyty w znacznie szybszy i dokładniejszy sposób. Specjalny moduł radiowy zamontowany na wszystkich wodomierzach pozwala na zdalny odczyt z ostatniego dnia miesiąca, zawsze o tej samej godzinie. Dzięki jeszcze bardziej precyzyjnemu automatycznemu odczytowi unikamy takich sytuacji jak błędny stan licznika czy pomyłka przy ręcznym wprowadzeniu danych. System rejestruje również wszelkie nieprawidłowości: przepływ wsteczny, wyciek wody albo brak przyrostu wskazań.
Ponadto wdrożono nowoczesny system wymiany wodomierzy, gdzie monter jest wyposażony w drukarkę termiczną, urządzenie rejestrujące wodomierz oraz tablet do zbierania podpisu elektronicznego. Usprawnia to proces wymiany, unikając błędu spisania numeru wodomierza ręcznie. Są to nowoczesne, komfortowe, a także w pełni bezpieczne rozwiązania. – Wchodząc w nową erę informatyzacji i cyfryzacji, PWK chce zapewnić wszystkim mieszkańcom Legionowa nieprzerwane dostawy zdrowej, czystej wody, a wszystko to w komfortowych i bezpiecznych warunkach – mówi Grzegorz Gruczek, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągowo-Kanalizacyjnego „Legionowo” Sp. z o. o.