Zamiast na okrągło mówić o problemach, najlepiej po prostu się nimi zająć. Znajdując czasem, jak w przypadku legionowskiego skrzyżowania ulic Strużańskiej i Polnej, okrągłe rozwiązanie. O budowę tam ronda od lat zabiegała radna wojewódzkiego sejmiku Anna Brzezińska, a teraz wiadomo już, że jej starania nie poszły, czy raczej nie pojechały na marne.
W miniony poniedziałek (11 marca) mazowiecka radna ściągnęła w teren prezydenta Legionowa oraz dyrektora i pracowników Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Głównie po to, aby na miejscu – w myśl powiedzenia „pańskie oko konia tuczy” – omówić przygotowania do inwestycji. – Jesteśmy już w trakcie projektowania, wybraliśmy koncepcję, uwzględniając wszystkie drogi wlotowe i oczekiwania mieszkańców, dotyczące też możliwości bezpiecznego włączenia się do ruchu. Znaleźliśmy rozwiązanie, które poprawi tu płynność ruchu. Będzie bezpieczniej i to jest najważniejsza informacja dla kierowców, ale też pieszych poruszających się wzdłuż drogi wojewódzkiej – uważa Anna Brzezińska.
Odkąd zaczęto planować drugi legionowski tunel, stało się jasne, że tylko rondo na wylocie ulicy Polnej pozwoli w pełni wykorzystać jego komunikacyjny potencjał. – To długo oczekiwana inwestycja, która usprawni komunikację, szczególnie w kontekście nowo oddanego tunelu w ciągu ulic Kwiatowa – Polna, ale która służyć też będzie bezpieczeństwu. Jeżdżę tędy właściwie codziennie i wielokrotnie byłem świadkiem albo wypadków, albo zdarzeń, które się o nie ocierały. Jest tu długi, prosty odcinek, powodujący, że kierowcy mocno się na nim rozpędzają i rondo z jednej strony usprawni ruch, a z drugiej trochę go uspokoi oraz wyciszy. I sprawi, że będzie tutaj bezpiecznie – dodaje prezydent Roman Smogorzewski. Szef mazowieckich drogowców potwierdza: inwestycyjna machina już ruszyła. Na razie jeszcze powoli i bez ustalonej daty finalizacji robót. – Zakończyliśmy ustalenia rozwiązań technicznych, mamy również koncepcję, która mówi, że w tym miejscu zbudujemy rondo z wlotami ze wszystkich dochodzących tu ulic. W tej koncepcji znalazły też swoje rozwiązanie oczekiwania związane z pobliską stacją benzynową. Przystąpiliśmy już do ostatecznego projektowania i jak tylko projekt będzie gotowy, to go wszystkim przedstawimy – deklaruje Grzegorz Obłękowski, dyr. Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie.
Co ciekawe, w przypadku planowanych na Strużańskiej robót okazało się, że nie tylko nieszczęścia, lecz także pozytywne wieści lubią czasem chadzać parami. – Druga dobra informacja dotyczy tworzącej się kilkaset metrów stąd dużej kałuży, z którą próbowaliśmy sobie radzić, lecz nie do końca skutecznie. Udało się jednak dokonać uzgodnień z Wodami Polskimi i ta kałuża, która jest bardzo niebezpieczna, zostanie wkrótce zlikwidowana – zapowiada Roman Smogorzewski. A przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu dodaje: – Jesteśmy już po sporządzeniu dokumentacji projektowej, za co niniejszym dziękuję też prezydentowi Legionowa. I już za tydzień ogłaszamy przetarg na odwodnienie ulicy Strużańskiej.
Jak mówią drogowcy, jego wykonywanie na styku z ulicą Wąską potrwa około dwóch-trzech miesięcy i nie powinno kierowcom zbytnio dać się we znaki. Ale już przy budowie wycenianego na kilka milionów złotych ronda bez okresowych utrudnień z pewnością się nie obejdzie. – Tutaj na pewno zastosujemy objazdy. Kiedy już będzie gotowa nowa organizacja ruchu, natychmiast ją mieszkańcom przedstawimy. I tu będą już długoterminowe wyłączenia, tak żeby prowadzić ruch objazdowo bądź wahadłowo, jednym pasem – wtedy, kiedy będą prowadzone roboty ziemne. Jak już będziemy prowadzić je na wierzchu, wtedy zamknięcie będzie dłuższe – uprzedza dyrektor Obłękowski. Póki co, będąc na miejscu, Anna Brzezińska dostrzegła jeszcze inną pilną potrzebę: poprawienia widoczności pobliskiego przejścia dla pieszych. – Będę czynić starania zmierzające do jego doświetlenia, tak aby cały ten odcinek – od zjazdu z drogi krajowej do skrzyżowania z Polną, był komplementarnie poprawiony w zakresie bezpieczeństwa.
Modernizacja części ulicy Strużańskiej plus trwająca aktualnie przebudowa Kwiatowej powinny znacząco usprawnić ruch w tej części miasta. Zarówno samorządowcy, jak i specjaliści od dróg są przekonani, że kierowcy się na tych zmianach nie przejadą.